Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering

Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement. 

Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata

Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på: 

 

Besøksdata

Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.

Kjøpsdata

Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.

Lignende artister

Ticketmasters unike Affinity-algoritme.

Geografi

Besøkendes land, by og region.

Demografi

Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.

Hvorfor Programmatisk annonsering?

Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.

Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.

Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje. 

Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.

Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.

Rapportering, innsikt & analyse.

Våre kampanejplaner

Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.

Social

Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram

Display

Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider

Social, Display & Youtube

Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.

Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.

 

Programmatisk annonsering i 5 steg

Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.

Oppsett

– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video

Prospektering

– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
–  Optimere mot kjøp på din artistside

Optimalisering

– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen

Retargeting

– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.

Rapportering

– Sluttrapport og analyse av resultatet

Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering. 

FAQ – Programmatisk annonsering

Hva er programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.

Hvordan fungerer programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.

En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).

Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?

Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.

Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.

Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!

Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?

Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal. 

Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.

Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?

Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.

Kontakt oss så forteller vi mer om det!

Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?

Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.

Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?

Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!

Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.

Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?

Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:

  1. Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
  2. Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer. 
  3. Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement. 
  4. Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.

Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering

  • Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til. 
  • Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
  • Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
  • Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
  • Prospektering Markedsføring  til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering. 
  • Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
  • Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
  • Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.

Siste nyheter

Er du vår nye Client Marketing Coordinator?

Er du vår nye Client Marketing Coordinator?

Brenner du for digital markedsføring og ønsker du jobbe med å oppnå resultater gjennom betalte annonser i ulike kanaler? Da er du kanskje vår nye Client Marketing Coordinator! Som vår nye kollega vil du få ansvaret for å sette opp betalte annonser på tvers av digitale...

Møt vår nye kollega, Sander!

Møt vår nye kollega, Sander!

Møt vår nye kollega. Vi ønsker Sander velkommen til markedsavdelingen i Ticketmaster! Sander Johansen | Marketing Intern "Hei! Er 19 år, fra lille Vadsø i Øst-Finnmark. I 2022 tok jeg det store steget med å flytte til Oslo for å forfølge studiet mitt (alt utenfor...

Ticketmaster er Miljøfyrtårn-sertifisert

Ticketmaster er Miljøfyrtårn-sertifisert

Ticketmaster er opptatt av bærekraft, og ønsker bidra ved å gjøre en innsats for miljøet rundt oss. Derfor er vi stolte av å være Miljøfyrtårn-sertifisert. Å være Miljøfyrtårn-sertifisert innebærer å jobbe systematisk med miljøtiltak i hverdagen. Miljøfyrtårn er en...

Hvordan EUs nye lovgivning påvirker din Meta-annonsering

Hvordan EUs nye lovgivning påvirker din Meta-annonsering

For ytterligere å øke sikkerheten til forbrukere på digitale plattformer, innføres et nytt lovkrav fra EU, Digital Services Act (DSA), 10. juli 2023. Lovkravet innebærer at du som kjører kampanjer på Facebook og Instagram (META) må oppgi både hvem som står bak...

Enkel programmering med TM1 Events Manage

Enkel programmering med TM1 Events Manage

Vi ønsker å tilby verktøy som er tilpasset kundens behov, enten man ønsker å gjøre alt selv, at vi gjør alt eller en hybrid. Derfor utvidet vi vår self-service plattform, TM1 med Events Manage. TM1 Events Manage er et online, interaktivt og...

Møt vår nye kollega, Truls!

Møt vår nye kollega, Truls!

Møt våre nye kollega: Truls kommer til å jobbe med våre produkter og løsninger, og vil bli et bra tilskudd til vårt Client Product-team. Velkommen til Ticketmaster! Truls Liang | Client Product Solution Consultant "Hei! Jeg er Truls fra Drammen - og er ny i jobben som...

Er du vår nye Marketing Intern?

Er du vår nye Marketing Intern?

Vi søker kandidater til vårt Internship Program. Brenner du for markedsføring, innholdsproduksjon og kultur? Er du interessert i hvordan trender skapes på sosiale medier? Da er kanskje vårt Marketing Internship Program noe for deg! Du vil være basert i Oslo og støtte...

Ticketmaster med over 10 000 følgere på TikTok!

Ticketmaster med over 10 000 følgere på TikTok!

På under ett år har vi klart å nå over 10 000 følgere på TikTok! Plattformen er en kanal hyppig brukt av unge; Gen Z - nåværende unge billettkjøpere og Gen Alpha - fremtidige billettkjøpere. TikTok skiller seg ut fra andre sosiale medier med hovedsak på videodeling...

Hva med noe helt annet? Sjekk ut årets sommerguide!

Hva med noe helt annet? Sjekk ut årets sommerguide!

Sommeren nærmer seg med stormskritt og nå er årets sommerkampanje endelig klar! Vi oppfordrer publikum til å fylle sommerferien med minnerike opplevelser for store og små! Kampanjen linker inn til vår årlige Sommerguide, og skal gjøre det enkelt for publikum...

Bruker du Google Analytics pixel og skal over på GA4?

Bruker du Google Analytics pixel og skal over på GA4?

Alt du trenger vite om GA4 Google Analytics 4 (GA4) er den nyeste versjonen av Google Analytics. GA4 tilbyr enda mer og dypere innsikt om brukerne på nettstedet ditt. En av de største forskjellene mellom Google Analytics 4 (GA4) og Universal Analytics er hvordan data...

Sammen med publikum samlet vi inn 210,000 kr til Krafttak mot kreft

Sammen med publikum samlet vi inn 210,000 kr til Krafttak mot kreft

Vi har samarbeidet med Kreftforeningen siden 2019 og for femte året på rad deltok vi i innsamlingsaksjonen, Krafttak mot Kreft. Gjennom donasjoner fra publikum og andre tiltak samlet vi inn hele 210,000 kr i mars. Siden 2019 har vi nå samlet inn neste 2 millioner...