Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering

Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement. 

Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata

Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på: 

 

Besøksdata

Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.

Kjøpsdata

Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.

Lignende artister

Ticketmasters unike Affinity-algoritme.

Geografi

Besøkendes land, by og region.

Demografi

Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.

Hvorfor Programmatisk annonsering?

Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.

Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.

Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje. 

Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.

Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.

Rapportering, innsikt & analyse.

Våre kampanejplaner

Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.

Social

Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram

Display

Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider

Social, Display & Youtube

Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.

Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.

 

Programmatisk annonsering i 5 steg

Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.

Oppsett

– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video

Prospektering

– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
–  Optimere mot kjøp på din artistside

Optimalisering

– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen

Retargeting

– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.

Rapportering

– Sluttrapport og analyse av resultatet

Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering. 

FAQ – Programmatisk annonsering

Hva er programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.

Hvordan fungerer programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.

En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).

Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?

Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.

Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.

Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!

Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?

Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal. 

Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.

Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?

Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.

Kontakt oss så forteller vi mer om det!

Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?

Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.

Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?

Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!

Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.

Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?

Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:

  1. Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
  2. Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer. 
  3. Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement. 
  4. Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.

Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering

  • Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til. 
  • Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
  • Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
  • Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
  • Prospektering Markedsføring  til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering. 
  • Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
  • Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
  • Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.

Siste nyheter

Vi ønsker Holmenkollen Skifestival velkommen til Ticketmaster!

Vi ønsker Holmenkollen Skifestival velkommen til Ticketmaster!

Endelig blir det folkefest i Holmenkollen i 2022, og vi er utrolig stolte over at nasjonalanlegget har valgt Ticketmaster som billettpartner. - Endelig skal vi få oppleve Kollenbrøl og folkefest i Holmenkollen igjen. For å håndtere billettsalget på en profesjonell...

Trenger du hjelp med markedsføring av ditt arrangement?

Trenger du hjelp med markedsføring av ditt arrangement?

Markedsfør arrangementet ditt med oss! Med vår ekspertise, data og markedskanaler hjelper vi deg med å nå din målgruppe slik du selger flere billetter. Vi har en unik rekkevidde gjennom Ticketmaster.no, sosiale medier, segmenterte nyhetsbrev, automatiserte mailer,...

Trenger du hjelp med markedsføring av ditt arrangement?

Norge åpner opp!

Dette har vi ventet lenge på. Fra og med lørdag kl. 16 er kulturbransjen endelig tilbake til normalen. Vi gleder oss til tette og svette konserter, latter på stand-up scenen, supporterglede på stadion og forestillinger som rører ved hele følelsesregisteret. Vårt...

Vi ønsker Vikersund velkommen til Ticketmaster!

Vi ønsker Vikersund velkommen til Ticketmaster!

Vikersund ekstremsport har hatt en flying start på sommeren med zipline i verdens største hoppbakke, og i mars 2022 blir det VM i skifygning. Vi er utrolig glade for at Vikersund har valgt Ticketmaster som sin billettpartner. Det er med på å styrke vår posisjon innen...

Er du vår nye Key Account Manager?

Er du vår nye Key Account Manager?

Vi elsker musikk, kultur og sport - og det gjør kundene våre også! Nå ser vi etter deg som kan løfte oss ytterligere, som har en liten kremmer i magen, er god på relasjonsbygging og trigges av salg og newbiz. Vi ser etter deg som brenner etter å jobbe med salg hos...

Gjesteinnlegg: by:Larm om by:Larm

Gjesteinnlegg: by:Larm om by:Larm

Skrevet av: Erik Egenes, Head of Press & International Program i by:Larm Endelig nærmer vi oss by:Larm igjen etter halvannet års ventetid. Vi var den siste festivalen før nedstengingen, og det kan nå se ut som vi akkurat rekker å bli den første festivalen etter...

Backstage med Julius Bjørneboe

Backstage med Julius Bjørneboe

Stilling: Sales Director Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster? Jeg har jobbet i Ticketmaster i over syv år. Så lenge har jeg aldri jobbet på ett sted, men sånn er det når du finner en arbeidsplass hvor man trives veldig godt. I denne bransjen er det veldig mange...

Ticketmaster støtter Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje

Ticketmaster støtter Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje

Ticketmaster Norge har siden 2019 vært stolt partner med Kreftforeningen og har bidratt med over 850.000 kroner gjennom donasjoner og andre tiltak. Denne gangen støtter vi Kreftforeningen og #sjekkdeg-kampanjen med å spre budskapet i våre markedskanaler. Ring legen,...

Møt våre nye kollegaer, Bianca og John!

Møt våre nye kollegaer, Bianca og John!

Møt våre nye kollegaer. Vi ønsker Bianca og John velkommen til Ticketmaster! Bianca blir en del av vårt Client Support team og John vender tilbake til markedsavdelingen.

Backstage med Marisanna Steen Danielsson

Backstage med Marisanna Steen Danielsson

Stilling: Senior Marketing Director, Region Northern Europe Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster? Jeg er en “newbie” i Ticketmaster-verden. Jeg har jobbet her i over 3 år nå men, er fremdeles en av “de nye”. Vi har mange ansatte som har jobbet her i over 10, 20, 30...