Stilling: Senior Marketing Director, Region Northern Europe

Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster?

Jeg er en “newbie” i Ticketmaster-verden. Jeg har jobbet her i over 3 år nå men, er fremdeles en av “de nye”. Vi har mange ansatte som har jobbet her i over 10, 20, 30 og til og med 40 år! Ticketmaster er et flott sted å jobbe, og det at så mange har vært her så lenge sier vel noe om hvor godt man trives i Ticketmaster. Jeg har ellers over 15 års erfaring innen digital markedsføring. Før Ticketmaster jobbet jeg i Spotify som Nordisk Markedssjef i 7 år.

Hva jobber du med «Backstage»?

Jeg leder markedsteamet der vi kort fortalt hjelper våre arrangører med å selge flere billetter! Dette gjør vi gjennom Ticketmaster sin unike data, sterke merkevare og markedskanaler. Som Ticketmaster-kunde får du en rekke fordeler når det kommer til markedsføring, helt gratis. Dette inkluderer blant annet automatisk e-postmarkedsføring, Google Ads og synlighet på Spotify, Bandsintown, Songkick og lignende.

Ofte trenger våre kunder litt ekstra hjelp, og da bistår vi med å sette opp forslag til markedsplan og kampanjer som kan inkludere alt fra annonser på forsiden av Ticketmaster.no, segmenterte nyhetsbrev, organiske poster i våre sosiale kanaler, betalt annonsering i sosiale medier, eller programmatisk annonsering. Vi har over 1M besøkende hver måned til Ticketmaster.no, en database med over 400k e-poster med markedssamtykke, og over 250k følgere på Facebook og Instagram – hvilket betyr at vi med våre kanaler og tillgang på unik data kan nå eksisterende og nye potensielle billettkjøpere!

Markedsteamet bistår også kundene våre med å lage landningssider, ventelister, co-brandet kjøpsflyt, utvidede salgssider, koordinere tracking og sporing, sette opp Google Data Studio rapporter, analyser, lage publikumsundersøkelser etc. Alt dette, og mye mere jobber jeg og resten av markedsteamet med daglig for å sørge for at vi selger flest mulig billetter både for vår kunder og oss.

Hva er ditt beste tips for å selge flest mulig billetter?

Her er noen tips når det kommer til markedsføring av ditt arrangement. Dette er verken groundbreaking eller rocket science, men kan fort gå i glemmeboka i en hektisk hverdag.

  1. Gjør et godt forarbeid – lag en strategi og en plan. Hvem er målgruppen din? Hvordan kan du nå dem, og når? Har du egne kanaler som du kan ta i bruk får å nå dine fans? Skal du ha et forsalg for å få dine hardcore fans til å kjøpe først? Din sterkeste markedskanal er dine fans. Hvilken informasjon trenger din potensielle billettkjøper? Har du data fra tidligere arrangementer som. f.eks Google Analytics og Ticketmaster Reports? Bruk de verktøyene du har. Det gir deg muligheten til å spisse markedskampanjen din slik at du sørger for å bruke ditt markedsbudsjett så effektivt som mulig. 
  2. Involver oss så tidlig du kan i prosessen slik at vi eventuelt kan hjelpe deg med forarbeidet som nevnt i punkt 1, men også slik at vi kan sørge for at alt av sporing, branding osv er på plass. Dersom du trenger hjelp av Ticketmaster for å nå flere potensielle billettkjøpere er det best å kontakte oss i god tid slik at vi kan reservere plasser i våre kanaler – her er det ofte fullbooket flere uker i forkant! 
  3. Ikke slapp av like før målstreken. Det å ha et godt kreativt materiale og en god selgende og salgsutløsende tekst kan gjøre en stor forskjell for billettsalget dit – så bruk ressurser også på dette.

Hva er ditt beste live-minne?

Det er umulig å velge da det er så mange bra minner! Det jeg husker aller best er Jewel i Royal Albert Hall i London og en pop-up / intimkonsert med Emeli Sandé inne i et lite skogsbryn på Hovefestivalen – en helt magisk opplevelse!

Når var sist gang du sto på en scene?

Jeg trives helt klart best backstage og har nok aldri stått på en scene sånn på “ekte”. Stått på scene for presentasjoner og seminarer i jobbsammenheng.

Hva er det beste med å jobbe i Ticketmaster?

Å jobbe med det jeg brenner for – musikk, kultur og underholdning i kombinasjon med markedsføring! Jeg liker å tenke at det vi gjør er å hjelpe folk med å finne opplevelser som er med å skape minner for livet – noe jeg synes er veldig givende!