Stilling: Key Account Manager i Salgsavdelingen

Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster?

Jeg har jobbet i Ticketmaster siden «Jesus gikk i Pampers» pleier jeg å si, men sannheten er at jeg «bare» har jobbet her i 14 år.

Hva jobber du med «Backstage»?

Jeg legger tilrette avtaler med våre arrangører om billettsalg og har hovedansvar for enkelte kunder og segmenter på lik linje med mine gode kolleger i avdelingen. Tradisjonelt sett er det en såkalt KAM-rolle (Key Account Manager) og mye av jobben består i å utvikle og koordinere samarbeidet med arrangører for å oppnå best mulig resultat for alle parter (Ticketmaster, arrangør og publikum).

Jeg prøver å være ute i felten på mine kunders arrangementer så ofte jeg kan for å lære meg mest mulig om de arrangementene vi selger billetter til, og for at våre arrangører skal se at vi er mer enn bare en billettleverandør.

Jeg er langt over gjennomsnittet interessert i sport, teater, konserter, festivaler og stand-up og skulle gjerne vært på flere arrangementer, men det er dessverre ikke mulig å være med på alt jeg har lyst til.

Hva er ditt beste tips for å selge flest mulig billetter?

Tre kjappe og enkle tips er:

  1. Involver Ticketmaster (alle avd.) så tidlig i prosessen som mulig.
  2. Benytt din egen og Ticketmasters store database for å nå flest mulig potensielle billettkjøpere. Riktig budskap til riktig mottaker til riktig tid er en god huskeregel!
  3. Husk at du kjenner ditt arrangement best, men vær åpen for innspill på hva mer som kan gjøres for få til det beste arrangementet.

Hva er ditt beste live-minne?

Åh! Det er så mange live-minner innenfor så mange sjangere. Alle har en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg må få lov til å ramse opp noen av de og da er det likevel mange mange fler som jeg kunne nevne, men da blir det fort 20-30 sider og det blir nok litt mye, hehe!

Av konserter så er det 3 stykker som jeg vil løfte frem:

  • Rammstein på Valhall Arena. Teatralsk, suggestiv tysk metal/hardcore med ekstrem presisjon og et lydbilde som blåser det meste av banen.
  • Bruce Springsteen på Valle Hovin i 1988. Et av de sterkeste øyblikkene var når jeg sto ved siden av rullestolsrampen og så en ung gutt uten armer og bein i rullestol synge med på «Promised Land». Da trillet de en tåre eller to.
  • Kinky Friedman på Mono i 2013. Nå skal det sies at jeg har kjent Kinky i snart tredve år, men konserten på Mono var litt spesiell på grunn av at jeg hadde invitert med Lillebjørn Nilsen så han fikk møtt Kinky (som han ved en senere anledning også spilte med på Vulkan) samt at Kinky dedikerte sangen «Wild man from Borneo» til meg fra scenen.

Festivaler:
Det er to festivaler jeg har vært mest på, og jeg har kost meg glugg ihjel på begge to opp gjennom årene.

  • Øyafestivalen: Altfor mange gode musikkopplevelser til at jeg kan ramse de opp.
  • Palmesus: Jeg og Ticketmaster har hatt (og har fortsatt) privilegiet å være med på reisen fra den spede starten med bare et par hundre pers. på stranden i Kristiansand til den megasuksessen den er idag. Få ting er så tilfredstillende som når vi får være med på sånne reiser.

Stand Up og humor:

Dette er kanskje den sjangeren som ligger meg nærmest hjertet. Jeg har ekstrem stor respekt for de som driver i dette faget. Teater og hus, produsenter, regissører, tekstforfattere, arrangører, artister, lyd og lys og alle andre som er med på å stable disse unike opplevelsene på beina. Stand Up er live ekstremsport!

  • Humorfest i Bergen: Noen av de mest legendariske Stand Up-opptredener noensinne. Ingen nevnt, ingen glemt. Med ildsjelen Sølvi Rolland fra Ole Bull som humormor bak kulissene ble det sørget for en hedonistisk leirskole for komikere og faglig utvikling som Norge ikke har sett makan til – hverken før eller siden. Jeg håper virkelig at noen plukker opp tråden og spinner opp til en ny Humorfest i fremtiden.
  • Urbane Totninger: I fjorten år har de underholdt oss med parodier, musikk og generelle fjamserier som får oss til å dette av stolene. Gustav Nilsen og Paul Håvard Østby sammen med resten av Urbane gjengen gjør at hver sommer finnes det noe ekstra morsomt å glede seg til.
  • Cess: Vi bør rette et ekstra stort takk til Elina Krantz (Norges ukronete humordronning) for at hun sparket Cess ut av Garderoben på Latter og opp på scenen. Det er noen komikere som kan få meg til hikste ekstra mye av latter (både på og av scenen), og Cess er så absolutt en av de.

Må også nevnes ; Henrik Fladseths fantastiske rants, Christian Mikkelsens generelle dritbrahet, Calle og Vidars bissarre verden, Christine Hopes fysiske ablegøyer, Dagfinn som Dagfinn, Berrum & Beyer bare for at, JTK for at han solgte maleriet sitt til meg på Crap åppå Park og ikke gikk tilbake på kjøpet i nomalt tilstand dagen etter, Terje Sporsem for å ha trillet meg på en bagasjetralle inn på flyet i Bergen (ref. humorfest) når kroppen ikke fungerte ihht. instruks.

Når var sist gang du sto på en scene?

Grease (playback musical) i 1979, 6. klasse. Jeg fikk rollen som Danny på grunn av at jeg var den eneste som klarte å ta imot Sandy i danse-scenene!

Hva er det beste med å jobbe i Ticketmaster?

Det er å få lov å jobbe med unike opplevelser som skjer der og da! I tillegg så digger jeg å føre mennesker sammen. Ikke Kirsten Giftekniv direkte, men mer en som setter personer og ressurser i kontakt med hverandre for å bygge, utvikle og avholde disse unike opplevelsene på best mulig måte.