Google Analytics 4, GA4 – alt du trenger vite

Hva er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) er den siste versjonen av Google Analytics (den forrige versjonen het Google Analytics Universal), som er et av de mest brukte analyseverktøyene for måling av webtrafikk. GA4 er en helt ny generasjon av analyseverktøy og en fleksibel analyseplattform som samler inn data fra både apper og nettsteder for å gi bedre oversikt over kundereisen.

Sporing på tvers av platformer

GA4 er designet for å spore på tvers av både nettsteder og apper, slik at et helhetlig syn på tvers av begge plattformene kan brukes til rapportering.

Bedre insikt

GA4 gir også forbedrede modelleringsfunksjoner fra Googles AI. Det gjør det mulig å identifisere brukere som har størst sannsynlighet for å konvertere
og få insikter rundt dem.

Personvern

Som svar på GDPR- og ITP-initiativer er GA4 designet med tanke på personvern og er ikke utelukkende avhengig av informasjonskapsler.

Fra og med 1. juli 2023 blir det ikke lenger behandlet data i standard Universal Analytics-områder. Du har fortsatt tilgang til Universal Analytics-rapportene dine i en periode etter 1. juli 2023. Nye data overføres imidlertid bare til Google Analytics 4-områder.
Dataene og statistikken i Ticketmaster Data Studio påvirkes ikke og vil fortsatt være tilgjengelig i rapportene.

Som Ticketmaster-kunde, hva trenger jeg gjøre når jeg bytter til GA4?

Dersom du bruker Cross Domain Tracking / Google Analytics Pixel må sende din Measurement-ID til [email protected] så snart som mulig.

For de av dere som er nysgjerrige på Cross Domain Tracking og ønsker å spore helt til takkesiden på ticketmaster.no i egen GA4, se instruksjonen nedenfor.

Cross Domain Tracking / Sporing over flere plaformer

Med Cross Domain Tracking kan du følge markedsføring fra andre domener til Ticketmaster.no. Det første du må gjøre er å sende oss Google Tag-ID-en din, den har formatet: G-XXXXXXXXXX. Slik finner du din Tag-ID.

Når du har mottatt bekreftelse fra oss, følg trinnene nedenfor.

 

 

1.

Under GA4 Property Settings velg ‘Data Streams’ og velg den du vil sette opp måling på tvers av domener for.

2.

Scroll ned og velg ‘More Tagging Settings’ og ‘Configure your domains’.

3.

Legg til hvert domene som du ønsker inkludere i din måling over flere domener. 

Klikk på Save.