FAQ: Ofte stilte spørsmål og svar

Billetter

Hvordan setter jeg opp billettsalget mitt online?

Enten du har et unummerert arrangement eller et mer avansert arrangement med salkart, har vi løsningen for deg.

Eksisterende kunde? Meld in arrangementet ditt via vårt innmeldingsskjema. Her er det viktig å inkludere oss så tildig som mulig i prosessen.

Ny kunde? Send oss en henvendelse via vårt kontaktskjema, og vi vil ta direkte kontakt med deg slik at du kommer i gang med billettsalget så raskt som mulig.

Fungerer deres billettsystem både for nummereret og unummererte plasser?

Ja, vårt billettsystem støtter både nummererte og unummererte plasser. De kan også kombineres i samme arrangement med f.eks med unummererte ståplasser og nummererte sitteplasser.

Hvordan selger jeg billetter med sosial distansering?

Vi hjelper deg med å sette opp grupperinger for ditt arrangementet slik at du kan være sikker på at alle besøkende sitter sammen med sin kohort.

Våre løsninger for salkart og sosial distansering tar hensyn til lokalets størrelse, avstand mellom seter og mange flere datapunkter for å skape unike plasseringsstrategier for hvert arrangement.

Les mer på vår Tilbake til Live side her.

Kan jeg selge billettpakker eller sesongkort med deres billettsystem?

Ja, billettsystemet vårt kan håndtere både pakkepriser, abonnement og sesongbilletter.

Kan jeg blokkere bestemte plasser eller seksjoner, og kun gjøre disse tilgjengelig for definerte grupper, som f.eks. VIP-kunder, samarbeidspartner, medlemer eller andre?

Ja, spesifikke priser, seksjoner, rabatter og lignende kan styres på et detaljert nivå, helt ned til et individuellt sete/plass.

Hva tilbyr dere av løsninger til de med behov for rullestol- eller ledsagerbillett?

Vi ønsker at alle skal kunne nyte et arrangement uansett om man har spesiell behov. Det kan enkelt settes opp engne billettkategorier for rullestol og ledsager, og disse kan kjøpes på web på samme måte som en ordinær billett.

Hvordan prissetter jeg billettene til mitt arrangement?

Du velger selvfølgelig selv hvordan du priser billettene dine, men med vår lange erfaring har vi kunnskap, verktøy og rapporter som kan hjelpe deg underveis. Kontakt oss via vårt kontaktskjema, så hjelper vi deg gjerne.

Kan jeg ha forskjellige billettpriser med rabatter?

Ja, du kan legge inn bestemte rabatter og priser for forskjellige kundegrupper som for eksempel barn (du bestemmer selv hvilken aldersgrense dette skal gjelde for), ungdom, ansatte, medlemmer, honnør, studenter, samarbeidspartnere o.l. Du kan også ha spesialpriser som bare kan kjøpes med passord / kampanjekoder.

Hvilke billettyper i tillegg til standardbilletter/eBilletter er det mulig å gjøre tilgjengelig for mine arrangement?

Med Ticketmaster kan du selge gavekort med din egne merkevare online eller i billettluken. Med forskjellige løsninger for brandede suvenirbilletter (Collector Ticket) kan du gi publikum et minne lenge etter arrangementet.

Du kan lese mer om Co-brandede gavekort og Collector Ticket her.

Hva er Collector Ticket?

Collector Ticket er utviklet for de som vil ta vare på billetten som en suvenir, og brukes primært på større arrangement. Dette er et unikt produkt med eget design tilpasset de aktuelle arrangementene. Billetten er på størrelse med et bankkort, kommer i hard plast og leveres med snor til å henge rundt halsen.

Les mer om Collector Ticket her.

Hvordan lager jeg en link til mine arrangementer/billetter?

Arrangementet ditt har alltid en arrangementsside med en unik URL (webdresse) som du kan bruke til å linke fra dine egne kanaler og nettsider.

Kan jeg skanne billetter selv på selve arrangementet?

Billettsystemet vårt har en app for billettskanning som du enkelt kan laste ned, eller du kan integrere med andre strekkodelesere.

Kan jag lage min egen billettshop?

Du kan lage din egen billettshop med noen få klikk, og få den til å se ut som du vil. Du kan brande Ticketmasters kjøpflyt med fargene dine og legg til shopping-widgeten vår for å holde forbrukeren på din side. Eller gå enda lenger og integrer med vårt API for full kontroll.

Jeg ønsker å diskutere billettstrategi for mitt arrangement, hvem kan jeg snakke med?

Vårt team diskuterer gjerne hva som kan fungere best for deg og ditt arrangement. Kontakt oss via vårt kontaktskjema, og vi kommer tilbake til deg så raskt som mulig.

Markedsføring

Kan Ticketmaster hjelpe meg med å nå mitt publikum?

Vår Data + Merkevare + Markedsstyrke = Flere solgte billetter

Hva er sannsynligheten for kjøp? Hvem har kjøpt tidligere? Hvem har browset, men ikke kjøpt? Med vår unike data, sterke merkevare og markedskanaler selger du flere billetter.

Ticketmaster har en omfattende database med browse- og kjøpshistorikk som vi bruker til å lage skreddersydde målgrupper etter dine behov.

Du kan velge å kommunisere til et bredt publikum for å skape bevissthet og finne nye billettkjøpere, og / eller målrettet mot et segment som du allerede vet er interessert i arrangementet ditt for å maksimere billettalget.

Vi har et stort utvalg av verktøy som hjelper deg med å nå publikum til rett tid og i rett markedskanal. Vi tilbyr også verktøy for å registrere potensielle billettkjøpere på forhånd, som vil hjelpe deg med å bygge et publikum før arrangementet ditt går i salg.

Les mer om hvordan Ticketmaster kan bistå med markedsføring her.

Les mer om våre markedskanaler her.

Hvilke rapporteringsverktøy er tilgjengelig for meg som kunde?

Som Ticketmaster-kunde har du tilgang til våre rapporteringsverktøy til enhver tid. Du har tilgang til detaljert rapportering av billettsalg, trafikk, alder og kjønn for ditt publikum pluss mye mer. 

For rapportering av salgstall har vi vårt rapporteringsverktøy, TM1 Reports. Har du ikke tilgang? Ta kontakt med support@ticketmaster.no. TM1 finnes også som en app, og kan lastes ned for iPhone her og Android her

For tracking data (Google Analytics), pixler og lignende ta kontakt med oss på marketing@ticketmaster.no. 

Kan jeg sende markedsføring til mine kunder via epost?

Så lenge du har markedssamtykke fra dine billettkjøpre så kan du bruke disse til epostmarkedsføring. 

I kjøpsflyten på Ticketmaster.no samler vi inn markedsamtykke for deg som arrangør. Du eier denne dataen sammen med Ticketmaster, og kan sende markedsføring via epost til disse billettkjøperne. 

Tilbyr dere analyseverktøy for markedsføring?

Du har alltid tilgang til analyse og rapportering gjennom flere av våre brukervennlige verktøy. For å måle og optimalisere dine markedskampanjer kan du også legge pixel tracking på arrangementet ditt på Ticketmaster.no.

For å hjelpe deg med å nå ditt publikum og maksimere salget benytter vi oss av dataene våre som blant annet tidligere kjøpshistorukk, besøk på ticketmaster.no, geografi og alder o.l.

Ta kontakt med oss på marketing@ticketmaster.no om du har noen spørsmål.

Hvordan selger jeg billetter til et arrangement på Facebook?

Når du selger billetter på Ticketmaster.no, hjelper vårt partnerskap med Facebook deg med å maksimere synligheten til Facebook-arrangementet ditt og å med nå flere potensielle billettkjøpere.

Send en mail til marketing@ticketmaster.no så kan vi forklare hvordan det funker.

Hvordan selger jeg flere billetter til mitt arrangment?

Med vår ekspertise, unike data og markedskanaler hjelper vi deg med å selge flere billetter og nå rekordmange fans.

Klikk her for å lese mer om våre markedskanaler eller send en mail til marketing@ticketmaster.no så hjelper vi deg.

Hvor finner jeg Ticketmasters logo og designguide?

Ønsker du å benytte deg av vårt varemerke i dine kanaler finner du vår logo og brand guiedelines her. 

Har Ticketmaster samarbeid med andre aktører for å nå ut med markedsføring?

Vi har en rekke samarbeidspartnere via vårt partnernettverk slik at du kan få større rekkevidde og maksimere billettsalget ditt.

Noen eksempler på på våre partnere er: Spotify, Facebook, Bands In Town og Songkick.

Gjennom vårt samarbeid med Spotify, som offisiell billettpartner, blir dine konserter synliggjort for millioner av musikkelskere. Du han lese mer om dette samarbeidet her.

Jeg vil vite mer om hvordan jeg kan markedsføre mitt arrangement - hvem kan jeg kontakte?

Vi tar gjerne en prat med deg om hvilken markedsføring som kan fungere for ditt arrangement.

Klikk her for å lese mer om våre markedskanaler, eller send en mail til marketing@ticketmaster.no så hjelper vi deg.

Data, personopplysninger & GDPR

Hvordan har Ticketmaster forberedt seg for GDPR?

Slik forbereder vi oss og kundene våre på å oppfylle kravene i GDPR:

Vi har formulert en ny personvernsspolicy som tydeligere forklarer hvordan vi behandler data.

Vi oppfyller de nye kravene når vi på vegne av kundene våre får forbrukerne til gi aktivt samtykke til markedsføring. Vi sørger også for at våre kunders navn er nevnt når samtykket godkjennes.

Produktene vi utvikler garanterer at forbrukerens / individets rettigheter immøtekommes; f.eks. tilgang, sletting og begrensning av data og retten til å si nei til profilering.

Vi oppdaterer databeskyttelsesklausulen i våre kundeavtaler. Hvis kunden bruker noen av produktene våre der vi fungerer som databehandler, vil klausulen inneholde den nødvendige GDPR-formuleringen.

Vi evaluerer kontinuerlig sikkerhetsrutinene våre slik at alle data blir behandlet på en tryggest mulig måte. Som en del av forberedelsene til GDPR har vi gjort en omfattende analyse av sikkerhetsrutinene i systemene vi bruker for å lagre kundedata.

Hvilke personopplysninger lagrer og behandler Ticketmaster om forbrukerne?

I samsvar med databeskyttelsesforordningen behandler vi data som personopplysninger så snart informasjon er relatert til en identifisert eller identifiserbar fysisk person. For eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-post, betalings- og faktureringsinformasjon, men også informasjon som IP-nummer, informasjonskapsler, etc. Mer informasjon kan leses i vår personvernspolicy.

Hvor lenge lagrer Ticketmaster persondata?

GDPR bestemmer ikke nøyaktig hvor lenge personopplysninger kan lagres. Som før GDPR skal ikke data lagres lenger enn det som kan beskrives som «nødvendig for formålet med behandlingen».

Hvem er ansvarlig for at billettkjøpernes personlige data lagres og håndteres riktig?

Ticketmaster er ansvarlig for å sikre at alle dataene i Ticketmasters system lagres sikkert i samsvar med GDPR. Produktene vi utvikler garanterer at forbrukerens / individets rettigheter immøtekommes; f.eks. tilgang, sletting og begrensning av data og retten til å si nei til profilering.

Hvis data eksporteres fra Ticketmasters system, er det kundens (arrangørens) ansvar at data lagres, håndteres og brukes riktig, inkludert rett til tilgang, sletting og begrensning av dataen.

Kan Ticketmaster gi bort min kundedata til noen andre?

Våre avtaler med deg som kunde betyr at vi deler data med deg, og bare deg! I tilfeller der en tredjepart ber oss om informasjon (f.eks. En arrangør eller annen arrangementspartner), henviser vi alltid til vår kontraktspartner, dvs. deg.

Er det Ticketmaster som eier billettkjøperdataen?

Ticketmaster og du som kunde er medeier av data hvis de samles inn i en av Ticketmasters kanaler, f.eks. Ticketmaster.no, billettagent eller Ticketmasters kundeservice. I tilfeller der du selv har samlet inn personlige data i Ticketmasters system, fungerer Ticketmaster som databehandler, og ikke som eier av dataene.

Får jeg beholde min kundedata?

Du kan lagre all kundedata for dine arrangementer. Bare husk at hvis du vil sende markedsføring til kundene dine må de ha gitt deg sitt samtykke til markedsføring.