Vi har laget Festivalrikets tilstand, en rapport om den typiske festivalpublikummeren og hvilke faktorer som spiller inn når hun eller han kjøper billett til sin neste festivalopplevelse. Kombinert med Ticketmasters kjøpsdata fra 2013 til 2019 vil vi prøve å gi et bilde av gårsdagens, dagens og morgendagens publikum.

Gårsdagens publikum

Festivalene blir stadig mer populære og festivalbillettene kjøpes tidligere og tidligere. Før var det mer vanlig å kjøpe billett nærmere festivaluken, men fra 2013 til 2019 har personer som kjøper billett 10 til 12 måneder i forkant blitt mer enn doblet. 

Dagens publikum

Å dra på festival handler om å dele opplevelser og skape minner med gode venner og bekjente. 46% av de spurte bruker jungeltelegrafen som informasjonskanal når de planlegger festivalene de skal gå på. 

Dagens publikummer er også en flittig bruker av andre live-opplevelser, og faktisk sier 92% av respondentene at de går på minst én konsert, utenom festival, i løpet av et år.

Morgendagens publikum

Når vi prøver å se inn i festivalenes krystallkule får vi et bilde av en publikummer som kjøper billett på et tidligere tidspunkt enn før, som drar på flere live-opplevelser og som bruker teknologi i enda større grad. Nordmenn og festivalgjengere er hyppige brukere av sosiale medier, apper og strømmetjenester. Av de spurte fortalte 43% at de bruker datingapper, og selv om dette er langt over det internasjonale snittet på 35% er det likevel en trend som bare øker.

Så len deg tilbake og forbered deg på festivalsesongen med ferske tall i Festivalrikets tilstand 2019.

Se hele rapporten HER!