Artistsiden er laget for at du skal kunne samle ett eller flere arrangementer med en og samme artist/show/kamp. Artistsiden og dens innhold gir deg ekstra muligheter til å utnytte Ticketmasters data og rekkevidde for å selge flere billetter.

Steg-for-steg, innhold på artistsiden:

  • Koble alltid arrangementene dine til en artistside! Usikker på hvordan – kontakt supporten.
  • Sørg for at artistsiden er koblet til riktig kategori og sjanger på Ticketmaster.no (spør support hvis du er usikker).
  • Sørg for at det finnes et bilde. Materials spesifikasjon finnes her. Uten bilde på artistsiden blokkeres mange av våre automatiske markedsføringsinnsatser.
  • Skriv om artisten, ikke om arenaen eller arrangementet. Eksempler på tekst til artistsiden finner du lenger ned.
  • Inkluder gjerne lenker til eksterne kilder, som for eksempel nettsider, Spotify, YouTube osv.

8 grunner til at du bør knytte arrangementene til en artistside:

1. En samlet lenke i stedet for flere forskjellige

Artistsiden er en flott samleside for flere arrangementsdatoer, slik at billettkjøperne enkelt kan finne en dato og/eller plass som passer dem. Siden gir også mulighet til å fortelle mer om artisten som det ikke er plass til i arrangementsteksten, for eksempel diskografi, bandmedlemmer, historie eller anekdoter.

2. Økt spredning på Ticketmaster.no

Du kan bruke så mange «sekundære» artistsider på ticketmaster.no du ønsker for å utnytte det vanlige faktum at et arrangement kan inneholde flere artister. For eksempel «support acts» eller forband til en hovedartist, eller når flere artister spiller på samme festival.

3. Forbedret søk på Ticketmaster.no

Sørg gjerne for at arrangementet ditt er synlig før billettene slippes. Søkefunksjonen gir ekstra synlighet til kommende billettsalg, noe som gir økt eksponering dagene før billettene slippes. Søkefunksjonen prioriterer alltid artistsider før arrangementsider, og både primære og sekundære artistsider er søkbare.

4. Synes i Ticketmaster sin automatiserte e-post markedsføring

Hver uke sender vi i Ticketmaster millioner av e-poster til potensielle billettkjøpere der vi markedsfører arrangementene dine ved hjelp av innsikt og data vi samler inn fra våre billettkjøpere og besøkere. Hver mottaker får unikt innhold basert på sin kjøp og besøksmønster på ticketmaster.no.

Hver dag sendes det også kommunikasjon til billettkjøpere samt potensielle billettkjøpere via automatisert kommunikasjon. Dette kan for eksempel være en «Performer Alert e-post» som sendes før billettene slippes, en «Last Call e-post» som sendes noen uker før arrangementet finner sted, eller en «Re-engage e-post» som sendes til billettkjøpere vi ikke har hørt fra på en stund.

5. Forbedret SEO – søkeordoptimalisering

Search Engine Optimisation (SEO) betyr kort sagt at vi optimaliserer Ticketmaster.no slik at Google skal favorisere sidene våre og at de vises høyt i søkeresultatene. God søkemotoroptimalisering bidrar også til å hindre tredjepartsaktører fra å stjele trafikk fra deg og oss (den offisielle billettleverandøren).

Ved å holde arrangementene synlige på ticketmaster.no før billettslipp, gjør vi artist- og arrangementsider klare for god søkemotoroptimalisering og den søketrafikken som det medfører når billettene først er sluppet. OBS! Det er ikke uvanlig at sekundærmarkedet annonserer via Google at de har billetter, selv om ingen offisielle billetter ennå er sluppet for salg. Dette gjør det enda viktigere at vi også er til stede og synliggjør hvor de offisielle og «ekte» billettene finnes.

6. SEM/PPC – synlighet i betalte Google-annonser

Betalt søk er en stor og viktig del av vår markedsføringsstrategi, og som kunde hos Ticketmaster blir du automatisk en del av våre kampanjer på Google. Dine artist- og arrangementsider legges automatisk inn i våre kampanjer når de er til salgs på ticketmaster.no. De vil være der til billettene enten er utsolgt eller arrangementet er gjennomført. Les mer om Google Ads her.

7. Søk og spredning i Ticketmasters app

I Ticketmasters app kan forbrukeren spesifisere hvilken type arrangement de ønsker å få synlig. Både primære og sekundære artistsider er søkbare i Ticketmasters app, noe som gjør det enklere for fans å finne og oppdage arrangementer relatert til sine favorittartister.

8. Synlighet på Spotify, TikTok, Bandsintown og flere samarbeidspartnere med Ticketmaster sitt partnernettverk.

Dine arrangementer får økt synlighet på Spotify, hos Ticketmasters samarbeidspartnere og gjennom et nettverk av mange ulike globale partnere. Dette gir større eksponering på tvers av ulike plattformer og nettsteder, og gjør det lettere for fans å oppdage og kjøpe billetter til arrangementene dine.

Takket være Ticketmasters partnerskap med Spotify, TikTok og Snap, blir arrangementene automatisk synlige på for eksempel artistens Spotify-side, og på TikTok kan artister enkelt lenke videre til billettkjøp hos oss. Du kan lese mer om Ticketmaster sitt partnernettverk her.

Andy White, Freelance WordPress Developer London