Det digitale landskapet er i er i hyppig endring, og personvern er stadig hovedfokus både når det kommer til lovgivning og teknologisk utvikling. I 2018 kom GDPR, en ny og strengere personvernlovgivning hvor virksomheter over hele verden måtte gå gjennom sine rutiner rundt behandling av personvernsopplysninger. Når det kommer til blant annet markedsføring ble det stilt strengere krav til samtykke som grunnlag for behandling av persondata. GDPR var bare starten, og nå er Apple neste i rekken med sin iOS 14-oppdatering.

Personvern først: Apple iOS 14-oppdateringen kort fortalt.
Personvern først: En tidslinje over et digitalt landskap i endring.

AppTrackingTransparency (ATT)

Er du eier av en iPhone? Med den siste iOS 14-oppdateringen og AppTrackingTransparency (ATT) rammeverket vil det bli større åpenhet rundt appsporing. ATT vil gi deg bedre forståelse av hvordan hver enkelt app bruker din data, og gir deg muligheten til å velge om du ønsker å bli sporet eller ikke. Det betyr at alle apper nå vil be om sporingstillatelse og du kan når som helst i personvernsinnstillingene slå av og på sporingen enten per app eller for alle samlet. Du velger selv om du ønsker å dele posisjonen din, bildene dine, mikrofonen din og kameraet ditt. Apple sier iOS 14 gir deg mer kontroll over dataene du deler, og mer informasjon om hvordan de brukes.

Eksempler på beskrivelse av hvordan hver enkelt app sporer deg og pop up for tillatelse av sporing.

Hvilken konsekvens har dette for Facebook?

Som privatperson får du generelt større kontroll over dataene dine, men som annonsør vil oppdateringen ha en betydning for dine Facebook-kampanjer. Som en konsekvens av dette kommer Facebook med endringer under deres AggregatedEventMeasurement (AEM). AEM begrenser, aggregerer og forsinker data. Dette medfører endringer for alle som annonserer med Facebook når det kommer til kampanjeoppsett, segmentering, måling og rapportering av Facebook-kampanjer.

Dersom du har aktive Facebook-kampanjer kan du lese mer i vår FAQ her. Du kan være trygg på at vi i Ticketmaster er en partner for deg gjennom disse endringene.

Du han lese mer om iOS-oppdateringen og Apples personvernsendringer her.
Informasjon fra Facebook om annonsering og rapportering finner du her.
Informasjon fra Facebook om hvordan dette påvirker pixel tracking finner du her.