Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering
Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement.
Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata
Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på:
Besøksdata
Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.
Kjøpsdata
Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.
Lignende artister
Ticketmasters unike Affinity-algoritme.
Geografi
Besøkendes land, by og region.
Demografi
Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.
Hvorfor Programmatisk annonsering?
Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.
Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.
Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje.
Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.
Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.
Rapportering, innsikt & analyse.
Våre kampanejplaner
Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.
Social
Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram
Display
Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider
Social, Display & Youtube
Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.
Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.
Programmatisk annonsering i 5 steg
Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.
Oppsett
– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video
Prospektering
– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
– Optimere mot kjøp på din artistside
Optimalisering
– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen
Retargeting
– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.
Rapportering
– Sluttrapport og analyse av resultatet
Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering.
FAQ – Programmatisk annonsering
Hva er programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.
Hvordan fungerer programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.
En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).
Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?
Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.
Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.
Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!
Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?
Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal.
Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.
Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?
Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.
Kontakt oss så forteller vi mer om det!
Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?
Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.
Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?
Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!
Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.
Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?
Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:
- Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
- Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer.
- Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement.
- Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.
Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering
- Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til.
- Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
- Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
- Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
- Prospektering Markedsføring til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
- Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
- Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.
Siste nyheter
Ticketmaster Presenterer
Konseptet Ticketmaster Presenter ble opprinnelig startet som en serie der vi ville at publikum skulle bli bedre kjent med aktuelle artister før deres kommende konsert(er). Konseptet har utviklet seg videre, og vi har nå intervjuet idrettsutøvere før aktuelle...
Ticketmaster Live
Innimellom travle arbeidsdager får vi av og til besøk av flotte artister som holder intimkonsert her på kontoret. De ansatte har muligheten til å invitere venner, bekjente, samarbeidspartnere og kollegaer, som samles etter kontortid i vårt fellesområde for å nyte...
Festivalrikets tilstand 2019: Hva trigger det norske festivalpublikumet?
Vi har laget Festivalrikets tilstand, en rapport om den typiske festivalpublikummeren og hvilke faktorer som spiller inn når hun eller han kjøper billett til sin neste festivalopplevelse. Kombinert med Ticketmasters kjøpsdata fra 2013 til 2019 vil vi prøve å gi et...
745.000 NOK i donasjoner til Kreftforeningen i 2019!
Ticketmaster Norge er stolt partner med Kreftforeningen. Det å bidra til kreftforskning er et globalt og langsiktig initiativ som Ticketmaster International støtter på ulike måter i over 20 land. I 2019 har Ticketmaster Norge bidratt med over 745.000 kroner til...
Trondheim Calling
10-årsjubileum med flere enn 100 konserter! Ticketmaster er stolt sponsor av Trondheim Calling, en festival som feirer ny, norsk musikk og viser frem artister som er på vei mot et gjennombrudd. Festivalen er også et viktig samlingspunkt hvor musikkbransjen får...
Ticketmaster Experience
Ticketmaster Experience gir arrangører mulighet til å selge mat og drikke gjennom sin egen App. La publikum velge fra menyen - bestille - betale online og hente når de selv ønsker. Forhåndssalg av mat og drikke reduserer kø, øker inntekter og gir publikum en bedre...
Ticketmaster Norge 40 år!
I 2017 er det 40 år siden Ticketmaster startet opp i Norge. Gjennom alle disse årene har vi opparbeidet oss en unik erfaring og kunnskap om det norske markedet, og er Norges i særklasse største markedsplass for kjøp og salg av billetter. I dag er Ticketmaster det...
Ticketmaster fornyer avtalen med Rockefeller
Ticketmaster fortsetter samarbeidet med Rockefeller i ytterligere 5 år til! Vi takker for tilliten og gleder oss til et fortsatt fantastisk samarbeid i årene som kommer.
Co-brandet gavekortløsning
Ticketmaster lanserer nå en helt ny co-brandet gavekortløsning. Gavekortløsningen åpner for en portal der arrangør/venue kan selge Ticketmaster gavekort med sitt eget design. Portalen krever et engangsoppsett der design og informasjon legges inn, etter at dette er...
Ticketmaster er blitt miljøfyrtårn!
"Det er flott at Ticketmaster vil bli Miljøfyrtårn. Det grønne skiftet innebærer at vi må redusere forbruket vårt. I stedet for å kjøpe enda flere ting av det vi allerede har nok av, kan vi bruke tid og penger på opplevelser. At Ticketmaster gjør arrangementer lett...