PPC – betalt søk på Google

PPC står for pay per click / betal per klikk  og er annonsering med utvalgte søkeord på søkemotorer som f.eks Google. Betalt søk er en stor og viktig del av vår markedsstrategi. Som Ticketmaster-kunde blir du automatisk en del av vår kampanje på Google. Du kan også bestille en dedikert kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordsanalyse og kontinuerlig optimalisering av kampanjen din.

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere Adwords) er Googles plattform for søkemotorannonsering. Våre undersøkelser viser at så mange som 1/3 av den norske befolkningen bruker søkemotorer som Google når de søker etter og finner billetter til et arrangement.

Nettsider som driver med andrehåndssalg av billetter (Viagogo, Ticketswap etc.) bruker mye penger for å synes på Google. Derfor er det viktig at vi også har synlighet der for å hjelpe billettkjøpere fra å bli lurt.

 

SEM, PPC, CPC, SEO – hva er forskjellen?

 

Med Google Ads annonserer vi i Google sin søkemotor (SEM eller Search Engine Marketing) på enkelte betalte søkeord. Når man snakker om betalt søk brukes oftest ord som, PPC (betal per klikk) og CPC (kostnad per klikk). PPC er betegnelsen på at annonsøren betaler for bestemte søkeord og deretter betaler hver gang noen klikker på søkeordannonsen for å komme til annonsørens nettside. Målemetoden for dette, det vil si hvor mye et klikk koster, kalles CPC. SEO står for Search Engine Optimization hvor du optimaliserer nettsiden din for å komme så høyt som mulig op i søk, uten å måtte betale for søkeord.

Som Ticketmaster-kunde får du fordelen av å være en del av vår Google Ads-kampanje helt gratis. Vi velger søkeord som er relevante, setter et budsjett for hva vi ønsker å betale når potensielle billettkjøpere søker etter ordene og klikker på annonsen. Annonsene kan også rettes mot et bestemt geografisk område dersom det er relevant.

Du kan også bestille en dedikert PPC-kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordanalyse og kontinuerlig optimalisering.

Hvorfor Google Ads?

  1. Man betaler kun når noen klikker på en annonse, i motsetning til når noen ser en annonse (som f.eks. på Facebook).
  2. Full kontroll over budsjettet, det vil si hvor mye et klikk eller en solgt billett maksimalt kan koste.
  3. Budsjettet går kun til de som har størst sannsynlighet for å kjøpe, dvs. de som klikker på annonsen din.
  4. En annonse vises aldri uten at noen først har gjort et søk – det vil si at interessen allerede er der.

Hvilke fordeler har jeg med Google Ads hos Ticketmaster?

  1. Omtrent 1/3 av trafikken til ticketmaster.no kommer fra Google.
  2. Omtrent 10 % av billettsalget kommer fra våre søkeord på Google.
  3.  Vi rangerer høyt hos Google og har høy såkalt Quality Score*, som gir en lavere CPC-pris
  4. Sporing og rapportering av billettsalg, ikke bare klikk til arrangementet.
  5. Mulighet for å lage dedikerte kampanjer for dine arrangementer.
  6. Med en dedikert kampanje linker du til din arrangement side på ticketmaster.no og sporer trafikken og kjøpene som er gjort som et resultat av søkeordene og kmapanjen.
  7. Vi optimerer kampanjen din mot “Kostnad per solgt billett”
  8. Du setter budsjettet ditt og vet på forhånd hva det vil koste.

 

* Quality Score måles fra en skala fra 1 til 10 og er tilgjengelig på søkeordnivå. En høyere kvalitetspoengsum betyr at annonsen og landingssiden er mer relevant og nyttig for folk som søker etter utvalgte søkeord sammenlignet med andre annonsører. 

Community Verified icon
Community Verified icon

 

Siste nytt

Tre tips til hvordan du kan selge flere billetter.

Tre tips til hvordan du kan selge flere billetter.

Uansett om du er en ny arrangør hos oss eller har vært med oss en stund, kan det være nyttig med en liten påminnelse om hva du trenger å gjøre for å sikre at arrangementene dine blir inkludert i vår automatiserte markedsføring (som automatiske e-postmarkedsføring og...

Øk synligheten med nye markedskanaler i 2024

Øk synligheten med nye markedskanaler i 2024

Vi har testet ut og lagt til ulike nye markedskanaler i vårt produktsortiment, så du kan maksimere synligheten for ditt arrangement der ditt publikum befinner seg. I følge vår siste publikumsundersøkelse kommer det frem viktigheten av å være synlig under hele...

Ticketmasters data seirer over Meta i ny test

Ticketmasters data seirer over Meta i ny test

Om du er eller har vært kunde hos Ticketmaster har du sikkert fått med deg slagordet "Med Ticketmaster selger du flere billetter". Vi tok vårt eget slagord på prøve og satt vår egen data opp mot Meta og deres KI data i en A/B-test. I gode gamledager fikk du god...

Hva sier publikum om billettkjøp i 2024?

Hva sier publikum om billettkjøp i 2024?

Det å oppleve magien av live-arrangementer er en uforglemmelig følelse, så det er kanskje ikke så rart at så mange som 77% planlegger å bruke like mye eller mer penger på billettkjøp i år som i fjor. Med hjelp fra Kantar har vi spurt publikum om hva de tenker om...