PPC – betalt søk på Google

PPC står for pay per click / betal per klikk  og er annonsering med utvalgte søkeord på søkemotorer som f.eks Google. Betalt søk er en stor og viktig del av vår markedsstrategi. Som Ticketmaster-kunde blir du automatisk en del av vår kampanje på Google. Du kan også bestille en dedikert kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordsanalyse og kontinuerlig optimalisering av kampanjen din.

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere Adwords) er Googles plattform for søkemotorannonsering. Våre undersøkelser viser at så mange som 1/3 av den norske befolkningen bruker søkemotorer som Google når de søker etter og finner billetter til et arrangement.

Nettsider som driver med andrehåndssalg av billetter (Viagogo, Ticketswap etc.) bruker mye penger for å synes på Google. Derfor er det viktig at vi også har synlighet der for å hjelpe billettkjøpere fra å bli lurt.

 

SEM, PPC, CPC, SEO – hva er forskjellen?

 

Med Google Ads annonserer vi i Google sin søkemotor (SEM eller Search Engine Marketing) på enkelte betalte søkeord. Når man snakker om betalt søk brukes oftest ord som, PPC (betal per klikk) og CPC (kostnad per klikk). PPC er betegnelsen på at annonsøren betaler for bestemte søkeord og deretter betaler hver gang noen klikker på søkeordannonsen for å komme til annonsørens nettside. Målemetoden for dette, det vil si hvor mye et klikk koster, kalles CPC. SEO står for Search Engine Optimization hvor du optimaliserer nettsiden din for å komme så høyt som mulig op i søk, uten å måtte betale for søkeord.

Som Ticketmaster-kunde får du fordelen av å være en del av vår Google Ads-kampanje helt gratis. Vi velger søkeord som er relevante, setter et budsjett for hva vi ønsker å betale når potensielle billettkjøpere søker etter ordene og klikker på annonsen. Annonsene kan også rettes mot et bestemt geografisk område dersom det er relevant.

Du kan også bestille en dedikert PPC-kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordanalyse og kontinuerlig optimalisering.

Hvorfor Google Ads?

  1. Man betaler kun når noen klikker på en annonse, i motsetning til når noen ser en annonse (som f.eks. på Facebook).
  2. Full kontroll over budsjettet, det vil si hvor mye et klikk eller en solgt billett maksimalt kan koste.
  3. Budsjettet går kun til de som har størst sannsynlighet for å kjøpe, dvs. de som klikker på annonsen din.
  4. En annonse vises aldri uten at noen først har gjort et søk – det vil si at interessen allerede er der.

Hvilke fordeler har jeg med Google Ads hos Ticketmaster?

  1. Omtrent 1/3 av trafikken til ticketmaster.no kommer fra Google.
  2. Omtrent 10 % av billettsalget kommer fra våre søkeord på Google.
  3.  Vi rangerer høyt hos Google og har høy såkalt Quality Score*, som gir en lavere CPC-pris
  4. Sporing og rapportering av billettsalg, ikke bare klikk til arrangementet.
  5. Mulighet for å lage dedikerte kampanjer for dine arrangementer.
  6. Med en dedikert kampanje linker du til din arrangement side på ticketmaster.no og sporer trafikken og kjøpene som er gjort som et resultat av søkeordene og kmapanjen.
  7. Vi optimerer kampanjen din mot “Kostnad per solgt billett”
  8. Du setter budsjettet ditt og vet på forhånd hva det vil koste.

 

* Quality Score måles fra en skala fra 1 til 10 og er tilgjengelig på søkeordnivå. En høyere kvalitetspoengsum betyr at annonsen og landingssiden er mer relevant og nyttig for folk som søker etter utvalgte søkeord sammenlignet med andre annonsører. 

Community Verified icon
Community Verified icon

 

Siste nytt

TM1 Events blir enda bedre!

TM1 Events blir enda bedre!

Vårt selvbetjeningsverktøy, TM1 Events, har blitt betydelig oppdatert i løpet av de siste seks månedene - og det er mer på vei! TM1 Events er vårt webbaserte selvbetjeningsverktøy som strømlinjeformer programmeringsprosessen for deg som Ticketmaster-kunde slik at vi...

Nå kan man få varsling om nye billettslipp på Spotify

Nå kan man få varsling om nye billettslipp på Spotify

Visste du at vi har et samarbeid med Spotify? Gjennom dette samarbeidet og som offisiell billettpartner blir dine konserter synliggjort for millioner av musikkelskere på strømmetjenesten. Spotify slipper stadig nye funksjoner, og siste i rekken er at man kan få...

Få med deg foredraget vårt på årets by:Larm

Få med deg foredraget vårt på årets by:Larm

I år tar Julius foredraget ut av Leiligheten og inn på by:Larm-konferansen på Vulkan. Tema for årets foredrag er ingen overraskelse; Live er livet vol. 3. Live er livet vol. 3 Presenteres av Julius Bjørneboe, Ticketmaster Som leder av Client Development avdelingen i...

Unngå billettsvindel i sommer

Unngå billettsvindel i sommer

Tidligere i år ble vi kontaktet av polititet som sier at de har sett en økning i billettsvindel den siste tiden. Derfor har vi valgt å legge enda mer fokus på Ticketmaster Resale som tema i vår kommunikasjon mot publikum nå som sommeren, og høysesong for...

Norges største festivalguide er her

Norges største festivalguide er her

Hva er vel bedre enn å se de beste artistene med de beste vennene i sommersola? Vår årlige festivalkampanje er i år delt inn i to faser; den første startet i mars med fokus på den unike festivalopplevelsen. Dette ble visualisert med videoannonser hvor vi guider...