PPC – betalt søk på Google

PPC står for pay per click / betal per klikk  og er annonsering med utvalgte søkeord på søkemotorer som f.eks Google. Betalt søk er en stor og viktig del av vår markedsstrategi. Som Ticketmaster-kunde blir du automatisk en del av vår kampanje på Google. Du kan også bestille en dedikert kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordsanalyse og kontinuerlig optimalisering av kampanjen din.

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere Adwords) er Googles plattform for søkemotorannonsering. Våre undersøkelser viser at så mange som 1/3 av den norske befolkningen bruker søkemotorer som Google når de søker etter og finner billetter til et arrangement.

Nettsider som driver med andrehåndssalg av billetter (Viagogo, Ticketswap etc.) bruker mye penger for å synes på Google. Derfor er det viktig at vi også har synlighet der for å hjelpe billettkjøpere fra å bli lurt.

 

SEM, PPC, CPC, SEO – hva er forskjellen?

 

Med Google Ads annonserer vi i Google sin søkemotor (SEM eller Search Engine Marketing) på enkelte betalte søkeord. Når man snakker om betalt søk brukes oftest ord som, PPC (betal per klikk) og CPC (kostnad per klikk). PPC er betegnelsen på at annonsøren betaler for bestemte søkeord og deretter betaler hver gang noen klikker på søkeordannonsen for å komme til annonsørens nettside. Målemetoden for dette, det vil si hvor mye et klikk koster, kalles CPC. SEO står for Search Engine Optimization hvor du optimaliserer nettsiden din for å komme så høyt som mulig op i søk, uten å måtte betale for søkeord.

Som Ticketmaster-kunde får du fordelen av å være en del av vår Google Ads-kampanje helt gratis. Vi velger søkeord som er relevante, setter et budsjett for hva vi ønsker å betale når potensielle billettkjøpere søker etter ordene og klikker på annonsen. Annonsene kan også rettes mot et bestemt geografisk område dersom det er relevant.

Du kan også bestille en dedikert PPC-kampanje for ditt arrangement med mer omfattende søkeordanalyse og kontinuerlig optimalisering.

Hvorfor Google Ads?

  1. Man betaler kun når noen klikker på en annonse, i motsetning til når noen ser en annonse (som f.eks. på Facebook).
  2. Full kontroll over budsjettet, det vil si hvor mye et klikk eller en solgt billett maksimalt kan koste.
  3. Budsjettet går kun til de som har størst sannsynlighet for å kjøpe, dvs. de som klikker på annonsen din.
  4. En annonse vises aldri uten at noen først har gjort et søk – det vil si at interessen allerede er der.

Hvilke fordeler har jeg med Google Ads hos Ticketmaster?

  1. Omtrent 1/3 av trafikken til ticketmaster.no kommer fra Google.
  2. Omtrent 10 % av billettsalget kommer fra våre søkeord på Google.
  3.  Vi rangerer høyt hos Google og har høy såkalt Quality Score*, som gir en lavere CPC-pris
  4. Sporing og rapportering av billettsalg, ikke bare klikk til arrangementet.
  5. Mulighet for å lage dedikerte kampanjer for dine arrangementer.
  6. Med en dedikert kampanje linker du til din arrangement side på ticketmaster.no og sporer trafikken og kjøpene som er gjort som et resultat av søkeordene og kmapanjen.
  7. Vi optimerer kampanjen din mot “Kostnad per solgt billett”
  8. Du setter budsjettet ditt og vet på forhånd hva det vil koste.

 

* Quality Score måles fra en skala fra 1 til 10 og er tilgjengelig på søkeordnivå. En høyere kvalitetspoengsum betyr at annonsen og landingssiden er mer relevant og nyttig for folk som søker etter utvalgte søkeord sammenlignet med andre annonsører. 

Community Verified icon
Community Verified icon

 

Siste nytt

Telenor Arena signerer en ny langsiktig avtale med Ticketmaster!

Telenor Arena signerer en ny langsiktig avtale med Ticketmaster!

Vi er stolte over at Telenor Arena har valgt å signere en ny langsiktig avtale med oss i Ticketmaster. Siden Telenor Arena åpnet dørene i 2009 har Ticketmaster vært den offisielle billettleverandøren, og vi er glade for å kunne fortsette samarbeidet. For å...

Ticketmaster støtter Kreftoreningens juleaksjon 2023

Ticketmaster støtter Kreftoreningens juleaksjon 2023

Gi en gave til Kreftforeningen så vi sammen kan utgjøre en forskjell i kampen mot kreft. Ticketmaster Norge har siden 2019 vært stolt partner med Kreftforeningen og har bidratt med nesten 2 millioner kroner gjennom donasjoner og andre tiltak. Denne gangen støtter vi...

Unngå julestress – gjør heller julehandelen på Ticketmaster

Unngå julestress – gjør heller julehandelen på Ticketmaster

Unngå julestress! Len deg tilbake i godstolen og gjør heller julehandelen på Ticketmaster. Vi fortsetter med konseptet; "Hva med noe helt annet?” og i november og desember promoterer vi vår Ticketmaster Julegavetips-kampanje, "Unngå julestress". Målet med...

Ticketmaster er stolt partner med Ski-VM Trondheim 2025

Ticketmaster er stolt partner med Ski-VM Trondheim 2025

Vi er stolte av å kunne annonsere at Ticketmaster har inngått et eksklusivt partnerskap med Ski-VM Trondheim 2025 - et høydepunkt innen internasjonal skisport.  Ski-VM 2025 vil dra nytte av Ticketmasters bransjeledende teknologi, ekspertise, robuste systemer for...