Det å oppleve magien av live-arrangementer er en uforglemmelig følelse, så det er kanskje ikke så rart at så mange som 77% planlegger å bruke like mye eller mer penger på billettkjøp i år som i fjor. Med hjelp fra Kantar har vi spurt publikum om hva de tenker om billettkjøp i 2024.

Når kjøper publikum billetter?

Mange sier at de venter med å kjøpe billetter – hele 60% sier de kjøper billetter så sent som mellom 1 måned til dagen før arrangementet. Derfor er det enda viktigere å være tilstede med markedsføring gjennom hele kjøpsprosessen, fra slipp til avholdt arrangement. I Ticketmaster har vi flere muligheter til å påminne potensielle billettkjøpere, blant annet gjennom våre automatiserte e-postutsendelser og remind me ads på Instagram, som skaper en påminnelse som aktiveres ved 3 ulike anledninger. Ta kontakt med oss i markedsavdelingen for å høre mer om dette.

Hvorfor velger publikum å ikke kjøpe billett?

Blant de som sier at det ikke har kjøpt billett, er hovedårsakene at billettene var for dyre (37%), at det ikke var noen arrangementer de ønsket å dra på (27%), eller tidsmangel (25%). 17% sier de ikke har kjøpt billett fordi det var utsolgt, 13% kjøpte ikke fordi de ikke viste om arrangementet i tide, mens hele 14% sier de ikke kjøpte billett fordi de ikke hadde noen å gå med.

Hva syns publikum en billett får koste?

28% kan tenke seg å betale 500-750 kr for en billett, mens 25% synes det er akseptabelt med 750 kr – 1000 kr. Kun 10% kan tenke seg å betale mer enn 1000 kr. Her ser man forskjell på hva folk sier mot hva de faktisk gjør når billetter til et populært arrangement kommer i salg og “FOMO” slår in. Når vi spør “Planlegger du å bruke mer eller mindre på live-arrangementer de neste 12 månedene” svarer litt over halvparten at de bruker “det samme” – mens 20% sier at de bruker mer og 14% vil bruke mindre.

Hvor finner publikum informasjon?

Publikum sier at dem finner ut om arrangementer via “jungeltelegrafen” (venner og familie), artisten, billettselskap og spillested. Når det kommer til kanaler så er sosiale medier en viktig informasjonskanal for live-arrangementer. Hele 49% sier de først hører om et arrangement i sosiale medier (enten betalt eller organisk), ser vi på de i alderen 16-24 år så er denne hele 61%.

Når det kommer til bruk av de ulike sosiale kanalene så ser vi store forskjeller basert på alder. For 16-24 sier 94% at de bruker Snapchat 84% Youtube, 80% Instagram og 78% TikTok mens for 45+ er det fremdeles Facebook som gjelder med 84%.

I tillegg til den årlige undersøkelsen som nevnt ovenfor, har vi også omfattende data om billettkjøpere og deres kjøps- og medievaner. Dette gjør at vi kan utvikle skreddersydde strategier for å maksimere billettsalget for deg som arrangør – for eksempel å lage en rapport som du får ukentlig. Er du nysgjerrig, og ønsker å vite mer – ta kontakt med oss i markedsavdelingen!

Hva tenker publikum om Ticketmaster?

Ticketmaster topper igjen listen med over 95% merkevarekjennskap! Vi er også billettleverandøren som live-publikummet tenker på først (“top of mind”), har den største andel av lommeboka “share of wallet”, og er den foretrukne billettleverandøren blant den norske befolkningen. Live-publikummet rangerer også Ticketmaster høyt når det kommer til: “det er enkelt å kjøpe billetter” og “til vi er til å stole på”.

Les mer her.