Uansett om du er en ny arrangør hos oss eller har vært med oss en stund, kan det være nyttig med en liten påminnelse om hva du trenger å gjøre for å sikre at arrangementene dine blir inkludert i vår automatiserte markedsføring (som automatiske e-postmarkedsføring og billettlink på Spotify), og vises på så mange relevante steder som mulig.

Hei, Ingvild heter jeg og jeg jobber som praktikant med både arrangørsupport og markedsføring der jeg bruker en del tid på å oppdatere Ticketmaster sine sider. Dette gjør at jeg har rimelig god kontroll på alt som skjer av arrangementer. Det beste er at som resultat av dette har vi solgt flere billetter. I denne artikkelen beskriver jeg tre områder jeg oppdaterer for å gi deres arrangementer enda mer synlighet hos oss. For å skape enda bedre flyt og informasjon om deres arrangementer og artister, trenger jeg mer hjelp fra dere.

Så, til poenget med denne artikkelen. Hvordan kan dere selge flere billetter? Og enda bedre, hvordan kan dere gjøre det helt gratis?

Automatisert markedsføring og SEO er nøkkelen, men det vil ikke fungere uten at vi legger inn litt arbeid. Her har jeg derfor delt det inn i tre ting vi trenger for at vår automatiserte markedsføring og SEO skal fungere så optimalt som mulig. Forkortet er det informasjon til disse tre områdene vi behøver, men les gjerne mer informasjon om hvert område nedenfor;

  • Artistside – Vi setter opp en egen salgs- og artistside og kobler dine arrangementer til dette
  • Bilde – For at ditt arrangement skal synes på så mange steder som mulig
  • Tekst / bio – For å hjelpe søkemotorene å sende trafikken til riktig sted

Artistside, artistside, artistside!

En salgs- og artistside er en samleside der alle arrangementene til en artist, festival, forestilling eller arrangør blir samlet på samme side. Dette gjør det enklere for en billettkjøper å finne konserter til sin favorittartist eller en teaterentusiast å finne hvilken forestilling som passer best.

Har du ikke en artistside ligger alle arrangementene individuelt på Ticketmaster.no. Dette gjør at det må linkes til hvert arrangement hver for seg, noe som gjør det litt kronglete å promotere. I tillegg mister man mye synlighet ettersom artistsiden er grunnlaget til all vår automatiserte markedsføring. Gjennom artistsiden kan man nemlig se data fra surfeatferden til billettkjøpere og tidligere kjøp. Denne dataen kan igjen brukes til annen markedsføring som META-annonder, Google og nyhetsbrev. Med egen artistside blir også konserten synlig på en artistprofilen hos våre partnere som Spotify og Snapchat. Dette er altså ganske mye data man går glipp av om en artistside ikke benyttes.

Finnes det ingen artistside, kan en fra vår Client Support-avdeling hjelpe deg med å opprette dette. Etter det kan du som arrangør oppdatere denne artistsiden selv.

Du kan lese mer om artistsiden sin funksjon her.

Et stort bilde og noen mindre.

Ticketmaster har flere kanaler der et arrangement eller en artist blir promotert. Har ikke artistsiden bilde? Da vil heller ikke arrangementene være en del av vår automatiske e-postmarkedsføring. Det beste er et litt bredere utvalg av bilder i forskjellige størrelser – det vil hjelpe oss når vi promoterer arrangementet. Vi bruker blant annet disse bildene til artistsiden, sosiale medier, og til guider (der vi har en oversikt over kommende konserter, festivaler osv.)

Om du har bilder med tekst på bildet live på våre sider i dag, send oss gjerne bilder uten tekst ettersom vi bruker bildene til promoteringen som krever «rene» bilder. Sjekk for eksempel «ukas anbefaling» på våre sosiale medier.

Om du ønsker å fordype deg mer i våre materialspesifikasjoner, kan du finne informasjon her

En tekst om ditt arrangement eller artist.

En tekst / bio til artist iden som handler om artisten eller beskriver ditt arrangement øker SEO-kraften og gjør det lettere for Google å veilede dine billettkjøpere til arrangementet. Dette er fordi ordene i teksten blir rangert på Google som da matcher søkeordene med reklamene som bruker disse søkeordene.

På de 500 tekstene jeg har skrevet fra januar og til april ser vi at Google Keywords har økt med 107%. Synligheten på Google har gjort at flere har klikket seg inn på arrangementet.

Bare på de tre månedene har over 50K klikket seg inn på et arrangement og har generert 713 billetter. Inntekten til dette er 548K, noe som er en betydelig sum i billettinntekt.

Ettersom det hele tiden kommer nye arrangementer og line-ups til festivaler, oppdaterer jeg en del artistsider med tekst i løpet av en uke. Siden vi ikke per nå får tilsendt pressetekster om en artist, bruker jeg mye tid på research og skriver nye tekster til artistsiden. Får vi disse tilsendt vil det hjelpe oss mye, men også passe på at det vi legger inn er i tråd med hva artisten/ arrangøren vil formidle om seg selv. Større milepæler til artisten er for eksempel bra å få med i teksten.
Send oss derfor gjerne en tidløs tekst / bio på ca. 300 ord som jeg kan legge inn for dere. Denne kan alltids oppdateres om det er noe nytt dere ønsker skal stå i teksten.

Her er altså tre gode tips til hvordan dere kan selge flere billetter helt gratis. Har dere noen spørsmål kan du ta kontakt med oss i marked på [email protected].