Hva tenker egentlig det norske festivalpublikummet om live akkurat nå? Basert på tall fra vår rykende ferske publikumsundersøkelse tar vi tempen på publikums kjøpsvaner når det kommer til festival. Vi presenterte tallene først under arrangementet vårt på by:Larm i Leiligheten på Rockefeller.
Nøkkeltall
- 84% av festivalpublikummet har også kjøpt billetter til en konsert.
- 78% ser at det er mer sannsynlig at de velger en festival de har vært på før.
- 84% ønsker å høre om festivalen før forsalget starter.
- 82% ønsker å se line-upen når de velger en festival å dra på.
Billettkjøp
Publikum ønsker å kjøpe når line-up er annonsert. Nesten halvparten kjøpte billetter etter at line-up var annonsert.
Hva motiverer festivalpublikummet til å kjøpe billetter?
Folk drar på festival fordi de elsker livemusikk. Line-up er igjen den viktigst motivasjonen for å kjøpe billetter til en festival, etterfulgt av “elsker livemusikk”. 59% av festivalpublikummet motiveres også av populære artister eller sanger.
Musikkfokus
Vi spurte publikum hva det viktigste for de er når de drar på festival, og ikke overraskende er musikken det viktigste for festivalpublikummet. Etter musikk sier 60% av publikum at mat er den delen av festivalopplevelsen de er mest interessert i. Ikke-musikkrelatert underholdning, VIP-opplevelse og camping er mindre viktig faktorer.
Hvor hører publikum om festivaler?
Ikke overraskende hører publikum hører oftest om festivaler i sosiale medier, på e-post fra billettselskap og fra familie/venner.