Markedsplan og digital synlighet fra start til slutt

Publikum finner informasjon om live-arrangementer i mange kanaler – men det er summen av alle markedsaktiviteter, og hvor lenge du er synlig, som avgjør hvor godt billettsalget blir. Her er våre beste tips for å lykkes!

Å markedsføre et live-arrangement i dag er både tid- og ressurskrevende. Du skal være synlig i opptil flere kanaler, og i tillegg konkurrerer du ikke bare med andre live-arrangementer – men også med alt annet som publikum interesserer seg for. For å lykkes med billettsalget gjennom effektive kampanjer, er det viktig å ta seg tid til å forstå sitt publikum og vite hvor man skal rette energien sin. I denne artikkelen deler vi noen av våre beste tips for hvordan du kan planlegge og gjennomføre markedsføring som gir resultater for ditt live-arrangement.

1. Kjenn ditt publikum – og hvor de finner informasjon

Publikum bruker mange ulike kanaler for å finne informasjon om live-arrangementer. I våre undersøkelser til billettkjøpere kommer det frem at sosiale medier er den viktigste kilden til informasjon om live-arrangementer. Hele 78% sier de finner informasjon i sosiale medier – hvor Facebook og Instagram er de mest brukte kanalene. For yngre målgrupper bør og TikTok vurderes. Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg markedsføre ditt arrangement i sosiale medier gjennom organiske innlegg og betalt annonsering.

Ticketmaster undersøkelse: Hva tenker publikum om konsert i 2025

I vår undersøkelse, «hva tenker publikum om konsert i 2025» sa 78% at de brukte sosiale medier til å finne informasjon om live-arrangementer.

2. Vær synlig over tid – ikke bare ved billettslipp og tett opp mot arrangement

Selv om mange har planer om å kjøpe billetter tidlig, viser erfaringen at mye av salget skjer nærmere arrangementsdatoen. Under vår Teater, Show og Stand-up mixer presenterte vi både innsikter fra en ny undersøkelse og faktisk kjøpsdata som bekrefter dette. Men det betyr ikke at man bør vente med annonseringen. Våre billettkjøpere forteller at de bestemmer seg for å kjøpe billetter 5–2 måneder før arrangementet – selv om selve kjøpet ofte skjer senere. Vi liker å si at publikum kjøper billetten “mentalt” i god tid. Derfor er det helt avgjørende å være synlig gjennom hele kundereisen – fra billettslipp til siste salgsdag.

Kundereisens tre faser: Publikums undersøkelse innen Teater, show og Standup segmentet
Kundereisens tre faser: Publikums undersøkelse innen Teater, show og Standup segmentet

Kundereisens tre faser: Det er viktig å være synlig under hele kundereisen om du skal få mest ut av din markedsføring

3. Bruk flere kanaler og tilpass budskapet

Effektiv markedsføring handler om å bruke flere kanaler parallelt: sosiale medier, nyhetsbrev, utendørsannonsering, bannerannonser og retargeting. Innholdet bør tilpasses hver kanal og målgruppe – og det er viktig å ha tid og ressurser til å følge opp de kanalene du velger.

Ticketmaster undersøkelse: Hva tenker publikum om konsert i 2025

Kundereisens tre faser: Det er viktig å være synlig under hele kundereisen om du skal få mest ut av din markedsføring

4. Tenk helhet når du evaluerer resultatet

Når du skal vurdere effekten av markedsføringen, må du se på summen av alle aktivitetene du har gjort. Billettsalget påvirkes av mange faktorer – ikke bare én annonse eller én kampanje. Det er helheten av synlighet, timing, kanalvalg og budskap som gir resultatet, og et billettsalg er ofte mer sammensatt enn å kun lese hva din analyseplattform sier.

Eksempel fra Ticketmaster kampanjerapport

Oppsummert:

Sett av tid i forkant av billettslipp for å lage en god og tydelig markedsplan med synlighet i de kanalene som er viktige for ditt publikum. Husk å se på summen av alle aktiviteter når du evaluerer resultatet – det er helheten som teller.

Om du trenger hjelp med kampanjeplanleggingen og markedsføringen av ditt arrangement kan du kontakte markedsavdelingen i Ticketmaster. Vi tilbyr rådgivning og kan hjelpe deg med å sette opp og gjennomføre kampanjer som er tilpasset ditt arrangement, ditt budsjett og din målgruppe.

Klar for å ta markedsføringen til neste nivå?

Ta kontakt med Ticketmaster-teamet for skreddersydde råd og løsninger.

Kontakt oss
Andy White, Freelance WordPress Developer London