Vi er stolte over å kunne presentere Svømmehallen Scene og Parkenfestivalen som ny kunde hos Ticketmaster. Både Svømmehallen Scene og Parkenfestivalen er viktige aktører for et stadig bedre kulturtilbud i Bodø, og med hjelp av vår banebrytende teknologi skal tilbudet tas til nye høyder. Første konsert med Ticketmaster som leverandør var 27. januar, hvor et utsolgt Svømmehallen Scene tok i mot den maskerte trioen Ballinciaga. Vi tok en prat med daglig leder, Susann Enebakk.
Kan du fortelle litt om Svømmehallen Scene og Parkenfestivalen?
Stiftelsen Parkenfestivalen er en non-profit festival i Bodø, som ble arrangert for første gang i 2006 og har siden den gang vært utsolgt hvert eneste år. Festivalen har opparbeidet seg et godt omdømme og utviklet seg i takt med publikum, og er blitt til en viktig kulturaktør ikke bare i Bodø, men i Nord Norge generelt.
I 2021 ble stiftelsens første datterselskap opprettet, nemlig Svømmehallen Scene AS, et ideelt AS som er en helårig konsertscene i et historisk bygg. Den gamle Svømmehallen som ble forlatt på dagen tilbake i 2003 har nå blitt ei anerkjent konsertscene i bransjen i Norge, og huser alt fra konserter, teater, ungdomsproduksjoner, større arrangement og pre-produksjoner.
Hvor mange konserter gjennomfører dere i året?
Nå har vi kun to driftsår å vise til, og som i seg selv er spesielle ettersom vi startet opp under pandemien. Siden vi åpnet dørene for første gang høsten 2021 har vi gjort nærmere 200 produksjoner, da inkludert andre kulturarrangement og ikke bare konserter. Skal vi se på rene konserter er det vel rundt 30-40 stk i året.
Antallet konserter kommer også selvsagt an på hvilke artister som er på veien. Denne våren for eksempel, er utfordrende da få artister er ute på veien på denne halvdelen av året. Også har vi jo rekket å gjøre ganske mange artister her allerede.
Som helårig konsertscene med høyt aktivitetsnivå er vi avhengig av et billettsystem som er intuitivt og enkelt å håndtere på daglig basis. Ikke minst er mulighetene i TM når det kommer til bistand på markedsføring, innsyn over hvem kundene våre er, og tilleggsfunksjonene gull verdt i et marked som har forandret seg mye de siste årene.
Susann Enebakk – Daglig leder Svømmehallen Scene.
Hvordan er det å være helårs- og festivalarrangør i Bodø?
Det er utrolig gøy og givende, samtidig som det er utfordrende. Det er vanskelig å nå ut til kunder når det skjer så mye, samtidig som kjøpekraften til folk er lavere slik markedet er i dag. Vi er heldigvis privilegerte som har ei så bred kundegruppe, og vi kan dermed tilby noe for alle. Det må sies at vi også er veldig glad for å ha Ticketmaster med på laget, det åpner opp for helt nye kanaler å nå både nye og eksisterende kunder på. Og forhåpentligvis nasjonalt, ikke bare lokalt.
Hva blir årets høydepunkt i 2024?
Det går faktisk ikke an å velge kun én ting. Vi har et spennende og variert program i Svømmehallen gjennom året, en utsolgt festival i august med helt rå line-up, i tillegg til at vi for første gang lanserer det nyeste selskapet i porteføljen; Hjertebank, en ungdomsfestival i juni! Dette året kan jo ikke bli annet enn fantastisk fra start til slutt.
Parkenfestivalen
Parkenfestivalen er en festival som normalt selger ut på minutter, og da er vi helt avhengige av et system som fungerer sømløst. Totalpakken som Ticketmaster i dag kan tilby gjorde det enkelt for oss å gå over til dem som totalleverandør for billetter til alle våre arrangementer året igjennom.
Gøran Aamodt – Festivalsjef Parkenfestivalen.