I forrige måned kunngjorde Apple at de lanserer ytterligere personvernoppdateringer en gang mellom september og november 2021. Mens lanseringen av iOS14 hadde stor påvirkning på hvordan man kan spore brukere online (spesielt med annonsering via Facebook), vil denne utrullingen påvirke hvordan man kan spore brukernes e-postaktivitet.

Hva innebærer den nye Apple-oppdateringen?

Oppdateringen vil gi Apple Mail-brukere muligheten til å “beskytte sin e-postaktivitet”, som inkluderer:

  • Blokkering av usynlige piksler for å samle informasjon om brukeren.
  • Skjule IP-adressen som ble oppdaget under nedlasting av bilder i e-post.
  • Gjøre all nedlasting av eksternt innhold privat.

Hva betyr dette for deg som markedsfører?

For abonnentene dine som bruker Apple Mail-appen og velger å aktivere funksjonen for personvern, gjelder følgende:

  • Du vil ikke kunne se en nøyaktig åpningsgrad for disse brukerne, og dermed vil den totale åpningsgraden påvirkes.
  • IP-adresser blir skjult slik at den ikke kan kobles til annen online aktivitet eller brukes til å bestemme brukerens geografiske plassering.

Hva nå?

Det er ikke bare åpningsgraden du kan bruke til å måle og analysere e-postmarkedsføring på. Antall klikk og konverteringsgrad er like viktig, og er hva som burde være fokus i rapporteringen. Se også på dette som en mulighet til å bruke A/B-testing for å analysere innholdet ditt. På den måten kan du se hvilket innhold som driver mest engasjement og som publikummet ditt responderer best på.

Selv om dette kan virke som et tilbakeslag, er det viktig å huske på at på at vi har vært gjennom flere slike endringer tidligere, som for eksempel kategorisering av Gmail og implementeringen av GDPR. På tross av dette er e-postmarkedsføring fortsatt en av de viktigste verktøyene vi har innen markedsføring, og det vil garantert være tilfelle også etter denne oppdateringen.