Visste du at 66% i alderen 18-24 år bruker TikTok daglig? For å nå din målgruppe er det viktig å være tilstede på de plattformene publikum bruker mest. Når det kommer til den yngre målgruppen er det TikTok som gjelder, og i segmentet 18-24 år sier 87% at de bruker TikTok ofte eller daglig. Derfor er det utrolig viktig å bruke TikTok om du skal nå Gen Z.
17 tips fra en Gen Z’er om hvordan du kan nå Gen Z på TikTok:
- Vær woke, og politisk korrekt. TikTok og Gen Z nøler ikke med å kansellere folk.
- Fang oppmerksomheten til seerne de 3 første sekundene av videoen du legger ut – Gen Z vet allerede da om de skal «skippe» videoen eller se videre.
- Fang oppmerksomheten med spørsmål som “Visste du at…“, “Ikke gjør denne feilen..“, “Når du innser at..“, “Her er sannheten om..“ – dette skaper nysgjerrighet, og får seeren til å ville fortsette å se videoen.
- Følg nøye med på trender, en lyd som gjorde det bra forrige uke gjør det ikke nødvendigvis bra denne uka. Trender endrer seg konstant, og er over før du rekker å tenke deg om.
- Hold videoen kort. Igjen, Gen Z orker ikke å se på lange videoer. Jo lengre du får dem til å se hele videoen, øker “watch time” på videoen og TikTok pusher den ut til enda flere.
- Post videoer ofte – det liker algoritmen på TikTok. og det øker sjansen for at profilen din når ut til flere.
- Profilen din må ha en verdi for at folk skal kunne følge deg. Hvordan skal du skille deg ut fra alle andre som legger ut samme videoer som deg?
- Folk må kunne få noe ut av videoen, eller kunne relatere til den.
- Tips til deg som ikke har tid til å scrolle deg gjennom TikTok for å finne inspirasjon til content, og lyder som trender; Følg brukere/profiler som ukentlig legger ut info om hva som trender akkurat nå, både innenfor lyd og tekst.
- Noen ganger når ikke videoen din ut til riktig målgruppe, da kan du reposte den. Nettsider som snaptik.app trenger bare linken til videoen for å fjerne Tiktok vannmerket og samtidig beholde video kvaliteten.
- Ikke vær redd for å kopiere andre sine videoer (alle gjør det) – bare tilpass de til nisjen din.
- Ikke vær så seriøs.
- Gen Z er ikke glad i proffe reklamevideoer – lage videoene direkte i appen.
- Finn ut hva målet ditt er med TikTok, og lag en strategi.
- Bli kjent med målgruppen din; Hvem vil du nå ut til? Hva liker de?
- Ha en call to action i videoen.
- Ha livestreams, og svar på spørsmål. Det engasjerer.
Det er rett og slett bare å kaste seg ut i det, post mye og ofte, følg trender og lær å kjenne din målgruppe.
Eksempler på videoer som har gjort det bra på TikTok:
Kontakt [email protected] om du har noen spørsmål.