I denne delen av vår SEO-serie lærer du mer om hvordan du finner de riktige søkeordene, konkurrentanalysene og de unike taggene din nettside bør ha for å hjelpe søkemotorer med å forstå innholdet ditt bedre og gi siden din en høyere rangering.

1. Finn de riktige søkeordene

Til å begynne med velger du søkeord som best beskriver arrangementet ditt, og som er relevante for å øke rangeringen av din nettside på søkemotorer som Google. Det finnes ulike verktøy for dette, f.eks Semrush eller Google Keyword Planner, hvor du kan legge inn ulike søkeord og skrive inn URL-en til nettsiden din for å ekskludere ord som ikke er relevante. Du ser også hvor mange søk ordene har og hvor vanskelig det potensielt er å rangere høyt med spesifikke søkeord.

2. Gjennomfør en konkurrentanalyse

Velg ut 3-4 konkurrenter, analyser deres rangering hos søkemotorene for å identifisere deres styrker og svakheter. På denne måten vil du kunne identifisere hull i innholdet – som du igjen kan bruke til å jobbe med for å øke synligheten av din nettside.

3. Sørg for at du har de grunnleggende SEO-delene på plass

Sørg for at du har disse viktige SEO-brikkene på plass: Title Tag, søkemotorvennlige URL-er, header-tag, metabeskrivelser og interne koblinger på nettsiden din. Sammen sørger disse viktige SEO-brikkene for økt synlighet av nettsiden din hos søkemotorene. Les mer om hver enkelt nedenfor:

  • Title Tag: Dette er en kort klikkbar overskrift som vises i Googles søkeresultater.
  • URL: Bør inneholde relevante og beskrivende søkeord for å øke synligheten.
  • Header Tags: Hver side kan ha flere overskrifter, som er strukturert etter H1-H6. H står for “heading” og tallet indikerer viktigheten. Disse overskriftene gjør det lettere for søkemotorer å forstå hva siden handler om.
  • Lenker: Interne lenker mellom ulike sider på nettsiden din hjelper både brukere og søkemotorer å finne veien gjennom innholdet ditt. Unngå å skrive «klikk her» eller «les mer» som lenketekst, men bruk noe mer beskrivende.

For mer informasjon om SEO-optimalisering av nettsiden din, sjekk ut innlegget vårt, Teknisk SEO – Sjekkliste for nettsiden din.

4. Produser, publiser og evaluer

Husk at arbeide med innhold ikke er klart før det er publisert! Følg med på nettsiden din regelmessig for å se hvordan den rangerer for så å forbedre den med nytt innhold. Sørg også for å dele innholdet ditt andre steder, som for eksempel i sosiale medier.

Få flere SEO-tips i våre serie her:


Eller sjekk ut vår artikkel “Slik øker du arrangementets synlighet med SEO” for å forstå det grunnleggende om SEO og fordelene ved å kombinere det med din betalte markedsføringsstrategi.

Interessert i å bli Ticketmaster-kunde? Vennligst kontakt oss her.