Vet du hvordan du får arrangementet ditt til å rangere høyere på Google? Med relativt enkle virkemidler som å finne de riktige søkeordene og lenke på riktig måte, kan arrangementet ditt få større synlighet hos Google. Jobber du aktivt med din SEO, har du 20 ganger større sjanse for å bli sett organisk enn om du kjøper søkeord (PPC), både på mobil og desktop, ifølge SEO-selskapet Moz.

I en rekke innlegg kommer vi dele tips og triks for å forbedre SEO-rangering til arrangementene dine, men vi starter fra begynnelsen:

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering som det heter på Norsk og er samlenavnet på aktivitetene du gjør for å få nettstedet din til å rangere høyere i Googles søkeresultater uten å betale for det. Dette kalles organisk trafikk – i motsetning til PPC (Pay Per Click) hvor du kjøper trafikk for søkeordene du velger. Ved å forbedre kvaliteten (og kvantiteten) på innhold og informasjon på din nettside, øker du sjansene for synlighet på Google, og tiltrekker deg dermed nye potensielle billettkjøpere.

Hvordan fungerer SEO?

Søkemotorene skanner og samler informasjon om nettsider som de legger til i et bibliotek som kalles et “indeks”. Indeksen analyseres av søkemotoren for å bestemme hvilke nettsider som skal vises for et søk og rekkefølgen de skal vises i. Søkemotorene ser på over 200 parametrer og faktorer når den skal avgjøre hvilke søkeord som nettsiden er mest relevant for og hvor den skal rangeres.

Trenger jeg SEO hvis jeg bruker PPC?

Pay Per Click eller Betal-per-klikk (PPC) er betalt søkeordannonering der du byr på spesifikke søkeord som du velger med mål om å vises øverst i søkeresultatene. En godt gjennomtenkt PPC-strategi er absolutt viktig, men den burde også kombineres med en SEO-strategi for å maksimere effekten. Ved å kombinere PPC og SEO når du potensielle kunder både øverst i kjøpstrakten (når de søker etter informasjon om ditt arrangement) og nederst i kjøpstrakten (når de søker etter billetter til ditt arrangement).  Synlighet er også viktig for å minimere at potensielle billettkjøpere havner på nettsider som driver med andrehåndssalg av billetter (Viagogo, Ticketswap etc.).

“Vi i Ticketmaster hjelper deg med både SEO, ved å hele tiden optimalisere arrangementsidene dine på Ticketmaster, og med PPC ved å kjøpe søkeord til alle arrangementene vi selger. Dette skjer automatisk og er ikke noe du som kunde behøver å tenke på.”

– Anna Söderblom, Ecommerce expert lead i Ticketmaster Region North

Få flere SEO-tips i våre serie her:

Interessert i å bli Ticketmaster-kunde? Kontakt oss her.

Les mer om hvordan vi kjøper søkeord for våre kunder! Les om PPC her