Visste du at 66% i alderen 18-24 år bruker TikTok daglig? For å nå din målgruppe er det viktig å være tilstede på de plattformene publikum bruker mest. Når det kommer til den yngre målgruppen er det TikTok som gjelder, og i segmentet 18-24 år sier 87% at de bruker TikTok ofte eller daglig. Derfor er det utrolig viktig å bruke TikTok om du skal nå Gen Z.

17 tips fra en Gen Z’er om hvordan du kan nå Gen Z på TikTok:

  1. Vær woke, og politisk korrekt. TikTok og Gen Z nøler ikke med å kansellere folk.
  2. Fang oppmerksomheten til seerne de 3 første sekundene av videoen du legger ut – Gen Z vet allerede da om de skal “skippe” videoen eller se videre.
  3. Fang oppmerksomheten med spørsmål som “Visste du at…“, “Ikke gjør denne feilen..“, “Når du innser at..“, “Her er sannheten om..“ – dette skaper nysgjerrighet, og får seeren til å ville fortsette å se videoen.
  4. Følg nøye med på trender, en lyd som gjorde det bra forrige uke gjør det ikke nødvendigvis bra denne uka. Trender endrer seg konstant, og er over før du rekker å tenke deg om.
  5. Hold videoen kort. Igjen, Gen Z orker ikke å se på lange videoer. Jo lengre du får dem til å se hele videoen, øker “watch time” på videoen og TikTok pusher den ut til enda flere.
  6. Post videoer ofte – det liker algoritmen på TikTok. og det øker sjansen for at profilen din når ut til flere.
  7. Profilen din må ha en verdi for at folk skal kunne følge deg. Hvordan skal du skille deg ut fra alle andre som legger ut samme videoer som deg?
  8. Folk må kunne få noe ut av videoen, eller kunne relatere til den.
  9. Tips til deg som ikke har tid til å scrolle deg gjennom TikTok for å finne inspirasjon til content, og lyder som trender; Følg brukere/profiler som ukentlig legger ut info om hva som trender akkurat nå, både innenfor lyd og tekst.
  10. Noen ganger når ikke videoen din ut til riktig målgruppe, da kan du reposte den. Nettsider som snaptik.app trenger bare linken til videoen for å fjerne Tiktok vannmerket og samtidig beholde video kvaliteten.
  11. Ikke vær redd for å kopiere andre sine videoer (alle gjør det) – bare tilpass de til nisjen din.
  12. Ikke vær så seriøs.
  13. Gen Z er ikke glad i proffe reklamevideoer – lage videoene direkte i appen.
  14. Finn ut hva målet ditt er med TikTok, og lag en strategi.
  15. Bli kjent med målgruppen din; Hvem vil du nå ut til? Hva liker de?
  16. Ha en call to action i videoen.
  17. Ha livestreams, og svar på spørsmål. Det engasjerer.

Det er rett og slett bare å kaste seg ut i det, post mye og ofte, følg trender og lær å kjenne din målgruppe.

Eksempler på videoer som har gjort det bra på TikTok:

Kontakt marketing@ticketmaster.no om du har noen spørsmål.