Du har implementert SEO-planen for nettsiden din med suksess, men hva nå? Nå er det tid for å måle resultatene for være sikker på at du når dine KPI’er. I det siste kapittelet av vår SEO-serie skal vi lære deg hvilke nøkkeltall som burde måles og rapporteres på for å holde publikum engasjerte samt å få besøkende til komme tilbake til nettsiden din igjen og igjen.
Hvorfor måle resultater?
Enten du er daglig leder, billettansvarlig eller markedsfører vil sporing av SEO-resultatene hjelpe deg med å forstå hva som fungerer, og hva som kan forbedres på nettsiden din. Med et gratisverktøy som Google Search Console kan du evaluere effekten av innholdet ditt og gjøre nødvendige endringer for fremtidige arrangementer. På den måten får du oversikt over søkeresultatene dine, kan gjøre HTML-forbedringer, forstå bruken på mobil og mye, mye mer.
Mål og resultater
Når du gjennomgår SEO-planen din er det en rekke viktige nøkkeltall som du bør følge med på for å vise deg om du er på rett spor:
Organic Traffic / Organisk Trafikk: Trafikk som kommer til nettsiden din fra søkemotorresultatsiden (SERP) uten annonseplasseringer. For eksempel når publikum søker etter «konsert i Oslo» og klikker på arrangementssiden din.
Click-through Rate (CTR) / Klikkrate: Prosentandelen av besøkende som kommer til nettstedet ditt etter å ha sett en av sidene dine i søkeresultatene. For eksempel, hvis 10 personer søker etter arrangementet ditt og bare 2 klikker seg videre til siden din, er CTR 20 %.
Average Position / Gjennomsnittlig plassering: Gjennomsnittet mellom søkeordvarianter. Hvis du for eksempel rangerer i posisjon 3 for «musikal nær meg» og plassering 5 for «nye teaterforestillinger», er din gjennomsnittlige plasseringsrangering 4.
Page Experience Core Web Vitals: Et sett med beregninger som måler et nettsteds brukeropplevelse: innlastehastighet, interaktivitet og visuell stabilitet. Denne kan hjelpe deg med å forstå hvor raskt en besøkende kan engasjere seg på nettstedet ditt.
Conversions / Konverteringer: Beregninger som er resultatet av målene for dine arrangementer og beregnes etter salg/besøk eller potensielle kunder/besøk. Dette hjelper deg med å kvantifisere om du målretter mot riktig type organisk trafikkhensikt. For eksempel driver en vellykket SEO-strategi et rekordantall besøkende til nettstedet ditt – noe som resulterer utsolgte show!
Når du begynner å spore og se på disse nøkkeltallene fortløpende, begynner du å sette benchmarks for resultatene dine. Hvis noe virker lavt sammenlignet med dine mål og benchmarks, sjekk ut våre tidligere artikler i serien for å se hva du kan gjøre for å forbedre: Slik øker du arrangementets synlighet med SEO!, Teknisk SEO – sjekkliste for nettsiden din og 4 innholdstips for å forbedre din SEO.
Interessert i å bli Ticketmaster-kunde? Kontakt oss her.
Les mer om hvordan vi kjøper søkeord for våre kunder! Les om PPC her