Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering
Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement.
Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata
Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på:
Besøksdata
Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.
Kjøpsdata
Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.
Lignende artister
Ticketmasters unike Affinity-algoritme.
Geografi
Besøkendes land, by og region.
Demografi
Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.
Hvorfor Programmatisk annonsering?
Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.
Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.
Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje.
Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.
Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.
Rapportering, innsikt & analyse.
Våre kampanejplaner
Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.
Social
Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram
Display
Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider
Social, Display & Youtube
Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.
Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.
Programmatisk annonsering i 5 steg
Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.
Oppsett
– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video
Prospektering
– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
– Optimere mot kjøp på din artistside
Optimalisering
– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen
Retargeting
– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.
Rapportering
– Sluttrapport og analyse av resultatet
Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering.
FAQ – Programmatisk annonsering
Hva er programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.
Hvordan fungerer programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.
En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).
Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?
Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.
Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.
Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!
Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?
Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal.
Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.
Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?
Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.
Kontakt oss så forteller vi mer om det!
Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?
Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.
Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?
Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!
Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.
Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?
Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:
- Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
- Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer.
- Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement.
- Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.
Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering
- Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til.
- Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
- Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
- Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
- Prospektering Markedsføring til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
- Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
- Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.
Siste nyheter
Backstage med Marisanna Steen Danielsson
Stilling: Senior Marketing Director, Region Northern Europe Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster? Jeg er en “newbie” i Ticketmaster-verden. Jeg har jobbet her i over 3 år nå men, er fremdeles en av “de nye”. Vi har mange ansatte som har jobbet her i over 10, 20, 30...
Vi søker en Product Operations Consultant med ansvar for Sport
Er du vår nye kollega? Vi søker en Product Operations Consultant Sport. I denne rollen vil du ha ansvar for å lansere den nye og moderne sportsplattformen, Sport XR i vår region. Sport XR er blant annet brukt av flere Premier League-klubber, og skal nå lanseres til...
Er du vår nye Client Support Specialist?
Er du vår nye Client Support Specialist? Dette er en 100% stilling i vårt Client Support Team lokalisert sentralt i Oslo. Drømmer du om å jobbe med kultur, musikk og underholdning? Da kan dette være noe for deg. Teamet på support er ansvarlig for å tilrettelegge og...
Ticketmaster Sommer Guide – vi guider deg gjennom årets fantastiske sommerprogram!
Ticketmaster guider deg gjennom årets fantastiske sommerprogram. Enten om du velger å dra på Norgesferie eller bli hjemme så finnes det masse å finne på! En rekke spillesteder i Norge har et fantastisk og variert program denne sommeren, og det finnes fortsatt...
Vi søker flere flinke folk til vårt kundesenter!
Stillingsbeskrivelse - Kundeservicemedarbeider (ekstrahjelp) Endelig våkner kulturlivet igjen, og i den forbindelse søker vi flere flinke folk til vårt kundesenter lokalisert sentralt i Oslo (ekstrahjelp). Drømmer du om å jobbe med kultur, musikk og underholdning? Da...
Hva er det viktigste for deg som arrangør å ta med inn i planleggingen av live etter lockdown?
Sammen med Bergen Live og Live Nation Norge spurte vi den norske billettkjøperen om vaner, holdninger og forventninger i skyggen av over et år med covid-19. Basert på over 14.000 svar ser vi i undersøkelsen at publikum er klare for live-arrangementer. Folk flest...
Backstage med Peter Larsson
Stilling: Key Account Manager i Salgsavdelingen Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster? Jeg har jobbet i Ticketmaster siden «Jesus gikk i Pampers» pleier jeg å si, men sannheten er at jeg «bare» har jobbet her i 14 år. Hva jobber du med «Backstage»? Jeg legger...
Ticketmaster lanserer Smart Help
For å gi publikum tilgang på den beste kunderservicen lanserer vi nå Smart Help – en enklere og raskere måte å kontakte oss på.
Backstage med Even Haugan Brennvik
Stilling: Account Manager, Client Services Hvor lenge har du jobbet i Ticketmaster? 6 år. Hva jobber du med «Backstage»? Jeg har daglig oppfølging av festivaler, spillesteder og management. Jeg og resten av avdelingen min tilrettelegger og programmerer salgssider og...
Ticketmaster signerte nylig HAVET i Trondheim
Hva sier du til flytende badstu, konserter, utekino og uteservering ved fjorden? Folka bak SALT i Oslo åpner nå HAVET, et helt nytt konsept i Trondheim. HAVET vil være en kulturarena og et naturlig samlingspunkt på Nyhavna - en spennende bydel i utvikling. SALT har...
Personvern først: Apple iOS 14-oppdateringen kort fortalt.
Det digitale landskapet er i er i hyppig endring, og personvern er stadig hovedfokus både når det kommer til lovgivning og teknologisk utvikling. I 2018 kom GDPR, en ny og strengere personvernlovgivning hvor virksomheter over hele verden måtte gå gjennom sine rutiner...
Med Ticketmaster selger du flere billetter!
Data + Merkevare + Markedsstyrke = Flere solgte billetter. Med vår unike data, sterke merkevare og markedskanaler selger du flere billetter. Vår unike data og innsikt Hva er sannsynligheten for kjøp? Vår Affinity-data finner sammenhengen mellom artister, show og andre...