Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering
Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement.
Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata
Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på:
Besøksdata
Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.
Kjøpsdata
Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.
Lignende artister
Ticketmasters unike Affinity-algoritme.
Geografi
Besøkendes land, by og region.
Demografi
Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.
Hvorfor Programmatisk annonsering?
Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.
Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.
Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje.
Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.
Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.
Rapportering, innsikt & analyse.
Våre kampanejplaner
Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.
Social
Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram
Display
Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+
-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider
Social, Display & Youtube
Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.
Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.
Programmatisk annonsering i 5 steg
Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.
Oppsett
– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video
Prospektering
– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
– Optimere mot kjøp på din artistside
Optimalisering
– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen
Retargeting
– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.
Rapportering
– Sluttrapport og analyse av resultatet
Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering.
FAQ – Programmatisk annonsering
Hva er programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.
Hvordan fungerer programmatisk annonsering?
Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.
En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).
Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?
Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.
Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.
Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!
Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?
Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal.
Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.
Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?
Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.
Kontakt oss så forteller vi mer om det!
Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?
Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.
Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?
Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!
Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.
Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?
Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:
- Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
- Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer.
- Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement.
- Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.
Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering
- Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til.
- Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
- Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
- Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
- Prospektering Markedsføring til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
- Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
- Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
- Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.
Siste nyheter
Bestill vår publikumsundersøkelse helt kostnadsfritt
Sammen med Bergen Live og Live Nation Norge har vi spurt den norske billettkjøperen om vaner, holdninger og forventninger i skyggen av over et år med covid-19. Basert på over 14.000 svar ser vi inn i glasskula og håper vår innsikt vil gi indikasjoner på hvordan...
Toppen av Drammen kan feire utsolgt festival på første forsøk!
Musikk- og kulturfestivalen Toppen av Drammen arrangeres for første gang 18. og 19. juni 2021 på Spiraltoppen i Drammen. Med artister som Frida Ånnevik, Ingebjørg Bratland, Minor Majority og Stein Torleif Bjella på plakaten kan den nyoppstartede festivalen allerede...
Kom i gang med billettsalget ditt i løpet av få minutter med vårt selvbetjente billettsystem, Universe!
Tre enkle steg for å komme i gang: Steg 1: Registrer deg Registre deg ved å besøke hjemmesiden til Universe. Opprett en konto ved å oppgi noen grunnleggende detaljer eller registrer deg med Facebook. Steg 2: Lag ditt første arrangement. Opprett arrangementet ditt ved...
NBF-konferansen 2021: Gjenåpning av kulturlivet
Tirsdag 23. mars inviterer Notodden Blues Festival og SOS Security til NBF-konferansen 2021, med tema: Gjenåpning av kulturlivet. Konferansen vil finne sted både fysisk og digitalt. På programmet står flere tungvektere i kulturbransjen som kulturminister Abid Raja,...
Ticketmaster støtter Kreftforeningen og Krafttak mot kreft
Ticketmaster støtter Kreftforeningen og Krafttak mot kreft. Vi har siden 2019 vært stolt parter med Kreftforeningen og har bidratt med over 850.000 kroner gjennom donasjoner og andre tiltak. Krafttak mot kreft er Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon, en felles...
Billettkjøperne ser optimistisk på fremtiden – Ticketmaster UK solgte ut flere av sommerens festivaler!
Etter forrige ukes kunngjøring fra statsminister, Boris Johnson, solgte Ticketmaster UK ut flere av sommerens festivaler. Igjen ser billettkjøperne optimistisk på fremtiden. Boris Johnson presenterte sitt "veikart" ut av koronapandemien og sa at restriksjonene ville...
Ticketmaster signerte nylig Elvebris, og festivalen ble utsolgt første salgsdag!
For første gang skal Feelgood-festivalen Elvebris arrangeres på idylliske Sagtjernet Amfi i Elverum 18.-19. juni 2021. Knallsterke artister som CC Cowboys, Åge Aleksandersen & Sambandet, Staysman, Klovner i Kamp, Dagny, Tix og mange flere skal spille på et av...
Med våre automatiserte e-poster selger du flere billetter!
Visste du at 18 % av billettkjøpere først får informasjon om et arrangement via e-post? Derfor er det viktig å treffe billettkjøperen der de er, til rett tid og med relevant innhold. Vår kontinuerlige automatisering av direkte markedsføring hjelper deg...
Visste du at som Ticketmaster-kunde får du gratis annonsering med Google Ads?
Våre undersøkelser viser at hele 37% av den norske befolkningen bruker søkemotorer som Google når de skal finne billetter til et arrangement! Som Ticketmaster-kunde får du fordelen av å være en del av vår annonseringskampanje for søkeord i Google Ads helt gratis. På...
Visste du at Ticketmaster har et samarbeid med Spotify?
Gjennom vårt samarbeid med Spotify, som offisiell billettpartner, blir dine konserter synliggjort for millioner av musikkelskere.
Bransjeundersøkelse 2020: Ticketmaster er nummer 1 når det gjelder merkevarebevissthet og mye mer!
Analyseteamet vårt, sammen med Kantar, har produsert vår årlige bransjeundersøkelse som representerer live-publikum og deres tanker om billettleverandører. Ticketmasters merkevarebevissthet er igjen nummer 1 i bransjen med 89%. Vi er også billettleverandøren som...
Post Malone på Koengen i 2021 – utsolgt første salgsdag!
Onsdag 16. desember kl. 10:00 gikk billettsalget i gang for Post Malone-konserten på Koengen i 2021 med full kapasitet. Corona var ingen stopper for publikum - konserten solgte sterkt og i tråd med de forventninger man kunne hatt til en artist av dette kaliberet under...