Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering

Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement. 

Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata

Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på: 

 

Besøksdata

Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.

Kjøpsdata

Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.

Lignende artister

Ticketmasters unike Affinity-algoritme.

Geografi

Besøkendes land, by og region.

Demografi

Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.

Hvorfor Programmatisk annonsering?

Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.

Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.

Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje. 

Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.

Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.

Rapportering, innsikt & analyse.

Våre kampanejplaner

Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.

Social

Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram

Display

Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider

Social, Display & Youtube

Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.

Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.

 

Programmatisk annonsering i 5 steg

Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.

Oppsett

– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video

Prospektering

– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
–  Optimere mot kjøp på din artistside

Optimalisering

– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen

Retargeting

– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.

Rapportering

– Sluttrapport og analyse av resultatet

Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering. 

FAQ – Programmatisk annonsering

Hva er programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.

Hvordan fungerer programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.

En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).

Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?

Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.

Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.

Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!

Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?

Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal. 

Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.

Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?

Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.

Kontakt oss så forteller vi mer om det!

Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?

Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.

Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?

Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!

Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.

Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?

Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:

  1. Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
  2. Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer. 
  3. Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement. 
  4. Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.

Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering

  • Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til. 
  • Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
  • Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
  • Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
  • Prospektering Markedsføring  til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering. 
  • Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
  • Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
  • Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.

Siste nyheter

Møt vår nye kollega, Julie!

Møt vår nye kollega, Julie!

Møt våre nye kollega, Julie!Julie kommer til å hjelpe kundene våre med digital markedsføring - primært med fokus på betalt annonsering og vil bli et bra tilskudd til vår markedsavdeling. Velkommen til Ticketmaster! Hei! Julie her, et av de nyeste tilskuddene til...

Nå kan publikum enkelt dele Resale-billetter i sosiale medier

Nå kan publikum enkelt dele Resale-billetter i sosiale medier

Siden vi lanserte Resale i Norge, har dette vært en stor suksess – og fremfor alt en trygg måte for publikum å videreselge billettene sine på. Planer endres og det kan bety at man ikke lenger kan delta på arrangementet man har kjøpt billetter til. Nå kan publikum ikke...

Telenor Arena signerer en ny langsiktig avtale med Ticketmaster!

Telenor Arena signerer en ny langsiktig avtale med Ticketmaster!

Vi er stolte over at Telenor Arena har valgt å signere en ny langsiktig avtale med oss i Ticketmaster. Siden Telenor Arena åpnet dørene i 2009 har Ticketmaster vært den offisielle billettleverandøren, og vi er glade for å kunne fortsette samarbeidet. For å...

Ticketmaster støtter Kreftoreningens juleaksjon 2023

Ticketmaster støtter Kreftoreningens juleaksjon 2023

Gi en gave til Kreftforeningen så vi sammen kan utgjøre en forskjell i kampen mot kreft. Ticketmaster Norge har siden 2019 vært stolt partner med Kreftforeningen og har bidratt med nesten 2 millioner kroner gjennom donasjoner og andre tiltak. Denne gangen støtter vi...

Unngå julestress – gjør heller julehandelen på Ticketmaster

Unngå julestress – gjør heller julehandelen på Ticketmaster

Unngå julestress! Len deg tilbake i godstolen og gjør heller julehandelen på Ticketmaster. Vi fortsetter med konseptet; "Hva med noe helt annet?” og i november og desember promoterer vi vår Ticketmaster Julegavetips-kampanje, "Unngå julestress". Målet med...

Ticketmaster er stolt partner med Ski-VM Trondheim 2025

Ticketmaster er stolt partner med Ski-VM Trondheim 2025

Vi er stolte av å kunne annonsere at Ticketmaster har inngått et eksklusivt partnerskap med Ski-VM Trondheim 2025 - et høydepunkt innen internasjonal skisport.  Ski-VM 2025 vil dra nytte av Ticketmasters bransjeledende teknologi, ekspertise, robuste systemer for...

Er du vår nye Marketing Intern?

Er du vår nye Marketing Intern?

Vi søker to kandidater til vårt Internship Program. Brenner du for markedsføring, innholdsproduksjon og kultur? Er du interessert i hvordan trender skapes på sosiale medier? Er du interessert i SEO og hvordan tekst kan bidra til konverteringer? Da er kanskje vårt...

Vi guider publikum gjennom vinterens juleforestillinger!

Vi guider publikum gjennom vinterens juleforestillinger!

I november og desember er det tid for juleforestillinger, og derfor har vi satt sammen en guide som promoterer det store utvalget av konserter, teater og humorshow for å inspirere publikum til å finne på noe hyggelig i førjulstiden. Målet med juleshowkampanjen er å...

Hva tenker festivalpublikummet om live?

Hva tenker festivalpublikummet om live?

Hva tenker egentlig det norske festivalpublikummet om live akkurat nå? Basert på tall fra vår rykende ferske publikumsundersøkelse tar vi tempen på publikums kjøpsvaner når det kommer til festival. Vi presenterte tallene først under arrangementet vårt på by:Larm i...

Takk for i år, by:Larm!

Takk for i år, by:Larm!

Takk for i år, by:Larm! Som stolt sponsor av by:Larm ønsker vi å takke for fantastiske dager fylt med masse ny musikk, kunnskap og bekjentskaper. For andre gang hadde vi vårt eget faglige opplegg under by:Larm; Ticketmaster Backstage i Leiligheten på Rockefeller. Det...