Programmatisk annonsering – målrettet digital annonsering

Med programmatisk annonsering fra Ticketmaster får du målrettet digital annonsering med bransjens beste kundedata i ryggen. Programmatisk annonsering er et viktig verktøy for synlighet på digitale flater når du skal markedsføre ditt arrangement. 

Programmatisk annonsering utnytter kunde-, billett- & artistdata

Med Programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmasters omfattende kundedata med besøks- og kjøpshistorikk, så du kan treffe rett publikum gjennom kostnadseffektiv målrettet annonsering. Vi skreddersyr dine målgrupper basert på: 

 

Besøksdata

Artister, arenaer & arrangementer som har blitt besøkt på ticketmaster.no.

Kjøpsdata

Kjøpshistorikk & kjøp som har blitt avbrutt på ticketmaster.no.

Lignende artister

Ticketmasters unike Affinity-algoritme.

Geografi

Besøkendes land, by og region.

Demografi

Besøkendes livsstil, aktiviteter og intresser.

Hvorfor Programmatisk annonsering?

Vi lager målgrupper med hjelp av Ticketmasters kundedata.

Annonsering på Facebook, Instagram, YouTube & Google Display Network.

Dedikert person hos Ticketmaster som har ansvar for din kampanje. 

Treff nye billettkjøpere fra Ticketmasters univers. Med over 1 million besøkende i måneden kan vi nå ditt publikum.

Maksimer salget gjennom retargeting. Vi treffer de som har vist interesse for ditt arrangement, men ikke kjøpt billett.

Rapportering, innsikt & analyse.

Våre kampanejplaner

Med programmatisk annonsering drar du nytte av Ticketmaster sin omfattende kundedata som besøks- og kjøpshistorikk, så du kan nå ut til riktig publikum gjennom kostnadseffektiv annonsering. I samarbeid med deg skreddersyr vi en pakke som passer deg og ditt arrangements behov. Les om våre ulike alternativer nedenfor – kontakt oss for å starte planleggingen av din kampanje.

Social

Budsjett: fra 6 – 15 000 kr.
Periode: 2-6 uker.

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Annonsering på Facebook & Instagram

Display

Budsjett: fra 15 000 kr.
Periode: min 2 uker+

-Dedikert ansvarlig ekspert
– Strategi & kampanjeplan
– Skreddersydde målgrupper
– Oppsett av kampanje
– Løpende optimalisering
– Rapportering & analyse
– Display-annonsering (banners) på eksterne nettsider

Social, Display & Youtube

Budsjett: fra 30 000 kr.
Periode: min 1 måned.

Alt som i Social & Display til sammen.
– Videoannonsering på Youtube.

 

Programmatisk annonsering i 5 steg

Dette gjør vi for å sette opp, optimalisere og levere resultater til en kampanjen din.

Oppsett

– Identifisere målgrupper
– Velge kanaler & kampanjeperiode
– Finne frem tekst og bilde/video

Prospektering

– Skape bevissthet og finne nye potensielle billettkjøpere.
– A/B-test av målgrupper og annonser
–  Optimere mot kjøp på din artistside

Optimalisering

– Rapport og analyse av resultatet hittil
– Fokusere budsjettet på den målgruppen og de annonsene som har gitt best resultat i A/B-testen

Retargeting

– Maksimer salget! Vi retter annonsen mot de som har vist interesse for ditt arrangement, men som ikke har kjøpt billett enda.

Rapportering

– Sluttrapport og analyse av resultatet

Kontakt vår markedsavdeling for å komme i gang med din programmatiske annonsering. 

FAQ – Programmatisk annonsering

Hva er programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering kan du dra nytte av Ticketmasters kundedata og rette annonseringen mot potensielle billettkjøpere på Facebook, Instagram, Youtube og display (banner-annonsering på andre nettsider). Programmatisk annonsering hjelper deg med å nå ut til ditt publikum og maksimerer billettsalget.

Hvordan fungerer programmatisk annonsering?

Med programmatisk annonsering identifiserer vi potensielle billettkjøpere og danner skreddersydde målgrupper ut i fra surfe- og kjøpshistorikk, geografi, alder, kjønn og mer.Gjennom kampanjer på Facebook, Instagram og/eller display (bannere) markedsfører vi dittarrangement til din målgruppe med hjelp av bilde-, GIF, og/eller videoannonser.

En programmatisk annonse-kampanje går normalt sett gjennom 5 stek; Oppsett (produksjon av materiale og målgrupper), Prospektering (markedsføring til ulike målgrupper), Optimalisering (fokus på målgrupper og annonser som har gitt best resultat), Retargeting (maksimere salget) og Rapportering (sluttrapport og analyse av resultatet).

Hva er forskjellen mellom kampanjeplanene?

Med Social er dine annonser på Facebook & Instagram.

Med Display er dine annonser synlige på display-annonser (banners) på et stort antall eksterne nettsider.

Med Social, Display & Youtube får dine arrangementer synlighet i sosiale medier, eksterne nettsider og Youtube så du treffer kunden der de er!

Hvor stort budsjett trenger jeg for å gjøre programmatisk annonsering?

Anbefalt budsjett på en programmatisk kampanje kan variere og avhenger av arrangementets størrelse, kampanjens målsetting, lengde til arrangementet og dine behov. Dersom du skal annonsere på flere digitale flater anbefaler vi at du setter av egne budsjetter per kanal. 

Ta gjerne kontakt med oss og fortell mer om ditt arrangement, så kan vi sammen finne frem til et passende budsjett for din kampanje.

Hvordan kommer jeg i gang med programmatisk annonsering?

Det er enkelt å komme i gang med en kampanje for programmatisk annonsering. Vårt markedsteam hjelper deg å sette opp en strategi for din kampanje og håndterer alle stegene for å maksimere salget, fra oppsett til løpende optimalisering og rapportering.

Kontakt oss så forteller vi mer om det!

Hvor mange potensielle billettkjøpere når jeg med programmatisk annonsering?

Ved programmatisk annonsering når du alle brukere fra Ticketmaster sin database som er potensielle billettkjøpere til ditt arrangement. Målgruppene til din kampanje er tilpasses ditt arrangement. Nøyaktig hvor stort publikum du når kommer an på arrangementet du vil markedsføre, og annet som geografi og alder.

Hva må jeg gjøre for å gjennomføre en programmatisk annonse med Ticketmaster?

Fra deg behøver vi bare å få tilsendt bilde/video og tekst i henhold til våre materialspesifikasjoner. Ta kontakt, så sender vi den til deg!

Vi hjelper deg å finne frem til målgrupper, strategi og tidsplan for din kampanje.

Hvilke målgrupper inngår i programmatisk annonsering?

Dine annonser vises hovedsaklig til fire målgrupper:

  1. Brukere som har besøkt din artist- eller venueside men enda ikke kjøpt billett.
  2. Brukere som tidligere har kjøpt billett til lignende artister/arrangementer. 
  3. Brukere som har vist interesse for kategorier eller sjangre som er relevante for ditt arrangement. 
  4. Brukere som befinner seg på et visst sted og/eller som er i en bestemt alder.

Nøkkelordliste – Programmatisk annonsering

  • Artistside Din egen side på ticketmaster.no der dine arrangementer listes. Det er som oftest hit din programmatiske annonse linker til. 
  • Din målgruppe Potensielle billettkjøpere til ditt arrangement som deler spesifikke egenskaper som f.eks surfehistorikk, tidligere kjøp eller geografi.
  • Lignende artister Gjennom data om kjøpshistorikk ser du hvilke andre artister eller arrangementer som ligner på ditt arrangement, og kan rette annonsering til tidligere billettkjøpere.
  • Rekkevidde Antall personer som din kampanje har potensial til å nå ut til.
  • Prospektering Markedsføring  til en relativt bred målgruppe for å spre bevissthet og finne potensielle nye billettkjøpere. Steg to i en kampanje for programmatisk annonsering. 
  • Optimalisering Test av ulike versjoner av annonsen, for å se hvilken versjon som gir best resultat. Resterende budsjett brukes på annonsen som mest effektivt når kampanjens mål. Steg tre i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Retargeting Å rette annonsen til personer som har besøkt en viss nettside, f. eks din artistside på ticketmaster.no. Steg fire i en kampanje for programmatisk annonsering.
  • Display-annonsering Annonser i form av bannere som vises på eksterne nettsider.
  • Pixel En kode som legge på en nettside for å spore brukeres aktivitet på nettsiden, f. eks besøk til din artistside eller billettkjøp. Dataen som pixelen samler inn kan brukes i kampanjer for å bygge målgrupper og måle kampanjens resultat.
  • Surfehistorikk Data om hvilke sider en bruker tidligere har besøkt på en nettside, f. eks alle brukere som har besøkt din artistside på ticketmaster.no men som enda ikke har kjøpt billett til ditt arrangement.

Siste nyheter

Tre tips til hvordan du kan selge flere billetter.

Tre tips til hvordan du kan selge flere billetter.

Uansett om du er en ny arrangør hos oss eller har vært med oss en stund, kan det være nyttig med en liten påminnelse om hva du trenger å gjøre for å sikre at arrangementene dine blir inkludert i vår automatiserte markedsføring (som automatiske e-postmarkedsføring og...

Øk synligheten med nye markedskanaler i 2024

Øk synligheten med nye markedskanaler i 2024

Vi har testet ut og lagt til ulike nye markedskanaler i vårt produktsortiment, så du kan maksimere synligheten for ditt arrangement der ditt publikum befinner seg. I følge vår siste publikumsundersøkelse kommer det frem viktigheten av å være synlig under hele...

Ticketmasters data seirer over Meta i ny test

Ticketmasters data seirer over Meta i ny test

Om du er eller har vært kunde hos Ticketmaster har du sikkert fått med deg slagordet "Med Ticketmaster selger du flere billetter". Vi tok vårt eget slagord på prøve og satt vår egen data opp mot Meta og deres KI data i en A/B-test. I gode gamledager fikk du god...

Hva sier publikum om billettkjøp i 2024?

Hva sier publikum om billettkjøp i 2024?

Det å oppleve magien av live-arrangementer er en uforglemmelig følelse, så det er kanskje ikke så rart at så mange som 77% planlegger å bruke like mye eller mer penger på billettkjøp i år som i fjor. Med hjelp fra Kantar har vi spurt publikum om hva de tenker om...

Ticketmaster er igjen på topp i årlig bransjeundersøkelse

Ticketmaster er igjen på topp i årlig bransjeundersøkelse

Hvert år gjennomfører vi sammen med Kantar en bransjeundersøkelse som representerer live-publikummet og deres tanker om billettleverandører. Nå er årets undersøkelse klar, og Ticketmaster topper igjen listen med over 95% merkevarekjennskap! Vi er også...

Gi en donasjon og støtt Kreftforeningens innsamlingsaksjon

Gi en donasjon og støtt Kreftforeningens innsamlingsaksjon

Ticketmaster har siden 2019 vært stolt partner med Kreftforeningen, og har nå bidratt med over 2.5 million kroner gjennom donasjoner og andre tiltak. Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon er en felles stor dugnad i kampen mot kreft og Norges nest største...

Vi feirer kvinnedagen med takeover på hjemmesiden

Vi feirer kvinnedagen med takeover på hjemmesiden

8. mars er en dag for å rette oppmerksomheten mot kvinners kamp, rettigheter og suksess. Historisk sett har kvinner vært pionerer innen kunst og kultur, og deres bidrag har vært avgjørende for å forme samfunnets syn på emner som kjønn, identitet og samfunn. Likevel er...

Møt vår nye kollega, Sandra!

Møt vår nye kollega, Sandra!

Sandra kommer til å hjelpe oss med å lage content til markedskanaler som Facebook, Instagram, TikTok, nyhetsbrev og blogg. Vi ønsker Sandra velkommen til markedsavdelingen i Ticketmaster! Sandra Emilie Vårvik Leira | Marketing Intern «Hei! Jeg heter Sandra Emilie, er...

Ticketmaster skal gå til Everest til inntekt for Kreftforeningen

Ticketmaster skal gå til Everest til inntekt for Kreftforeningen

Til ære for Verdens kreftdag, trapper Ticketmaster opp sitt engasjement for kreftsaken. Fra 5. februar til 9. mars tar Ticketmaster-team rundt om i verden en virtuell utfordring som dekker 3257,3 km – avstanden fra kontoret vårt i Bangkok til toppen av Everest. Lagene...

Ticketmaster Awards 2024: Og vinnerne er…

Ticketmaster Awards 2024: Og vinnerne er…

Vi ønsker å takke alle våre samarbeidspartnere for et fantastisk år i 2023. Vi gjentar suksessen fra i fjor og kickstarter 2024 med Ticketmaster Awards – en kampanje hvor vi oppfordrer publikum til å gjenoppleve fjorårets beste live-øyeblikk ved å stemme på sine...

Møt vår nye kollega, Ingvild!

Møt vår nye kollega, Ingvild!

Møt våre nye kollega, Ingvild!Ingvild kommer til å hjelpe oss og kundene våre med blandt annet innhold på arrangementsidene på Ticketmaster, noe som er viktig for SEO og for at vår automatiske markedsføring skal fungere optimalt. Velkommen til Ticketmaster! Hei! Jeg...